Mercedes-Benz werkt continu aan het verlagen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van haar bedrijfswagens. Voor de test-rit reed de Actros non-stop over 12.728,94 km met een gemiddelde snelheid van 80 km/uur en een lading van 25 ton. Uit de testresultaten blijkt dat de 40 ton Mercedes-Benz met de trekker-oplegger combinatie precies 19,44 liter diesel per 100 km verbruikt. Omgerekend betekent dit een specifiek gebruik van minder dan 0,8 liter per honderd ton-kilometers (tkm) / lading. Deze prestatie bleek goed voor een vermelding in het Guinness Book of Records. De nieuwe Mercedes-Benz Actros verlaagt de CO2-productie tot 20,5 gram per ton per lading, per kilometer (g/tkm). In vergelijking met de theoretische ‘éénliter auto’ en de huidige hybride personenwagens, die respectievelijk een CO2-uitstoot hebben van 53 g/tkm en 297 g/tkm, scoort de nieuwe Actros beduidend beter.
Anticiperend rijden
Onder normale verkeersomstandigheden zijn er altijd factoren die een negatieve invloed hebben op het brandstofverbruik, zoals een ontoereikende infrastructuur, het gebrek aan verkeerbeheer, een onjuiste voertuigconfiguratie, onvoldoende onderhoud en, niet te vergeten, de rijstijl van de chauffeur. Met een anticiperende rijstijl kan de chauffeur het brandstofverbruik actief beïnvloeden en een mogelijke besparing van 10 tot 12 procent brandstof behalen. Afhankelijk van de toepassing komt dit neer op een besparing van vijf- tot zesduizend euro per vrachtwagen per jaar. Gezien het feit dat het brandstofverbruik goed is voor ruim 30 procent van de totale transportkosten, is het duidelijk dat elke maatregel ter vermindering van het brandstofverbruik ten volle moet worden benut. Het cursusprogramma van Mercedes-Benz Global Training uit Nijkerk, het officiële opleidingsinstituut van Mercedes-Benz, richt zich specifiek op dit soort besparingen middels in de praktijk bewezen ‘Driver Trainingen’.
Invloeden op verbruik
Tijdens de test in Nardo is ook duidelijk geworden dat het brandstofverbruik voor een 40-tonner flink wordt beïnvloed door de voertuigtechniek en de voertuigconfiguratie. Daarom is de nieuwe Actros standaard uitgerust met de nieuwste generatie Mercedes PowerShift versnellingsbak, die in belangrijke mate bijdraagt aan de zuinigheid. Daarnaast is het brandstofverbruik sterk afhankelijk van het type banden, de bandenspanning, de aerodynamische uitrusting en het onderhoud. In de praktijk blijkt dat hier voor veel transportondernemers nog een flinke slag te behalen valt. Bovendien komen deze inspanningen ook ten goede aan het milieu omdat de CO2-uitstoot rechtstreeks is gekoppeld aan het brandstofverbruik. Mercedes-Benz blijft zich actief bezighouden met de ontwikkeling van efficiënte aandrijfsystemen in combinatie met milieuvriendelijk en toekomstgericht rijden binnen het grotere Daimler-initiatief ‘Shaping Future Transport’.