Maersk en MSC kwamen in 2015 overeen om samen te werken op de wereldwijde containervaart door capaciteit en schepen te delen. De deal zou tenminste tien jaar duren, maar is nu al voortijdig beëindigd. De scheiding gebeurt nu de containerprijzen sterk zijn gedaald.
Verklaring
“MSC en Maersk erkennen dat er veel is veranderd sinds de twee bedrijven de 10-jarige overeenkomst in 2015 ondertekenden. Het stopzetten van de 2M-alliantie maakt de weg vrij voor beide bedrijven om hun individuele strategieën voort te zetten”, zeggen ceo Vincent Clerc van AP Møller-Maersk en topman Søren Toft van MSC in een gezamenlijke verklaring.
Uit elkaar gegroeid
De twee bedrijven zijn uit elkaar gegroeid en hebben ze veranderende prioriteiten, is de verklaring van Bart Kuipers, haven- en zeevaarteconoom aan de Erasmus Universiteit in het FD. “Maersk wil een logistiek bedrijf zijn dat ook schepen heeft. De Denen willen de volledige logistiek verzorgen voor grote ondernemingen’, aldus Kuipers. ‘Daar passen de grote investeringen bij in IT en distributiecentra. MSC daarentegen zet juist in op meer grote schepen en investeert in terminals, onder meer in de Rotterdamse haven.”
De rederijen Maersk en MSC stoppen per 2025 met hun samenwerking.