Duurzaamheid is niet meer weg te denken in en rondom het warehouse. Het is volgens ABN Amro zelfs een ‘voorwaarde’ om te overleven. Maar aan duurzaamheid hangt ook een flink prijskaartje, zeker op het gebied van elektrificatie van het wagenpark. En juist het warehouse speelt een cruciale rol in het slagen van deze opzet. De logistieke sector moet tot 2030 rekening houden met € 625 miljoen investeringskosten om laadinfrastructuur te realiseren op eigen terrein. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
“Een substantieel bedrag dat vooral voor kleinere bedrijven een drempel kan zijn voor de overstap naar elektrisch rijden, met name voor de circa 80.000 mkb-bedrijven met een kleiner wagenpark,” stelt Robert van den Hoed, voorzitter van NAL-werkgroep Logistiek.
Zie ook
Warehouse energie zuiniger maken? Profiteer van deze subsidies en fiscale regelingen
Het rapport beveelt daarom onder andere aan om de bekostiging- en financieringsbehoefte van logistieke ondernemers nader te onderzoeken.

Onderzoek NAL
De logistieke sector staat voor een grote verduurzamingsuitdaging. Per 1 januari 2025 voeren 30 tot 40 Nederlandse gemeenten zero emissie (ZE-)zones in. Hoge kosten voor de laadinfrastructuur kunnen de overgang naar elektrisch rijden vertragen. Daarom heeft de NAL Werkgroep Logistiek onderzoek laten doen naar de kosten van private laadinfrastructuur voor logistieke voertuigen op bedrijventerreinen en depots. Het onderzoek is uitgevoerd door de RebelGroup en APPM Management Consultants.
Laadbehoefte in kaart
De kosten zijn berekend op basis van de verwachte laadbehoefte van twaalf veelvoorkomende vlootsamenstellingen. Hierbij is ervan uitgegaan dat in 2030 113.000 elektrische bestelvoertuigen en lichte bakwagens en 8.700 zware bakwagens en trucks afhankelijk zijn van laadinfrastructuur op eigen terrein. De investering van € 625 miljoen betreft eenmalige kosten (CAPEX) voor met name de aanschaf van laadinfrastructuur en de civiele werken en plaatsing.
Operationele kosten: 1,1 miljard in 10 jaar
Bovenop de realisatiekosten (CAPEX) komen nog operationele kosten (OPEX). Dit zijn kosten voor beheer en onderhoud van de laadinfrastructuur en voor snelladers. Deze zijn berekend op € 1,1 miljard over een periode van 10 jaar. Het brengt de totale kosten voor realisatie en operatie tot 2030 op ruim € 1,7 miljard.
Een andere belangrijke aanbeveling uit het rapport is om te verdiepen in hoeverre de bekostiging van de aanschaf van laadinfrastructuur een drempel opwerpt voor ondernemers om hun wagenpark te elektrificeren.