Verbeterpunten
Tijdens de LogiScan wordt, naar keuze, de hele of een gedeelte van de logistieke operatie bekeken door ervaren logistieke consultants. Het proces wordt beoordeeld op mogelijke procesmatige verbeterpunten, inzet van hulpmiddelen, fysieke verplaatsingen, inzet van (nieuwe) technologieën, personele aanpassingen, administratieve afhandeling etc. Ook de mensen op de werkvloer worden vanzelfsprekend betrokken bij de LogiScan; zij zijn immers de mensen die de dagelijkse problemen ervaren.
Praktische invulling
De LogiScan richt zich niet op de theoretische benadering van het logistieke proces, maar op de praktische invulling daarvan. Naast de oplossing vormt ook het gefaseerde migratiepad van ‘As-Is’ naar ‘To-Be’ een essentieel onderdeel van de scan. Alles tegelijk implementeren is kostbaar en tijdrovend, vraagt veel inzet van de medewerkers en brengt een hoog risico met zich mee. Na oplevering van de LogiScan ondersteunt LogiFact bij het opstellen van de kosten-baten analyse.
Fixed price
De LogiScan duurt gemiddeld vier dagen (inclusief een gedetailleerde rapportage met een indicatie van de opbrengsten) en geschiedt op basis van fixed price. De opdrachtgever loopt hierdoor niet het risico dat de consultant meer dagen nodig heeft en dat de kosten dus voor de baat uitgaan. De LogiScan wordt uitgevoerd door de LogiFact consultants, die aanzienlijke ervaring (gemiddeld 10 jaar) en kennis hebben in en van het optimaliseren van logistiek. De scan heeft al bij diverse bedrijven de aanzet gegeven tot grotere en kleinere verbetertrajecten, waarbij door de pragmatische gefaseerde doorvoering de resultaten direct gemerkt worden, zowel op de werkvloer als in de overall efficiency van het logistieke proces.