Eind 2017 breidt Linde haar portfolio met lithium-ion gedreven trucks uit. De verkoop van de eerste elektrische trucks met 90V Li-ion batterij is net begonnen. Deze modellen, met een lastcapaciteit van 2, 2.5 en 3 ton, zijn uitgerust met lage onderhouds-, lange levensduur en energiebesparende batterijen, evenals sterke rij- en hefprestaties. Ook de innovatieve Roadster is vanaf heden te koop met lithium-ion batterij.
In vervolg op de lancering van de kleinere ‘broertjes’ met een lastcapaciteit tussen de 1.4 en 1.8 ton eind 2016, heeft Linde met haar E20 tot E30 elektrische heftrucks een ander groot segment geopend voor de lithium-ion technologie. Stefan Prokosch, Hoofd Product Management Counterbalance Trucks bij Linde MH, is er zeker van dat de vele voordelen die lithium-ion technologie biedt terug te zien zal zijn in de verkoopcijfers. “We ontvangen zeer consistent positieve feedback van klanten die de kleinere serie trucks met lithium-ion technologie gebruiken”, zegt Prokosch. “De technologie is betrouwbaar, energie-efficiënt en makkelijk in gebruik”, benadrukt hij. Dit komt door de constante spanning, tot 30 procent hogere energieopbrengst, grotere beschikbaarheid van de vloot doordat het tussentijds laden op ieder gewenst moment mogelijk is en de lange levensduur. Bovendien is het met lithium-ion niet meer nodig de batterij te wisselen of onderhoudsmaatregelen te nemen.
8 jaar garantie
Linde biedt een zeer ruime garantietermijn van 8 jaar op de lithium-ion batterijen, wat een hoge investeringsveiligheid aan de klant biedt. Wordt in de eerste 3 jaar aanspraak gemaakt op de garantie, dan wordt de batterij gratis gerepareerd of vervangen. Daarna wordt er gekeken naar de leeftijd van de batterij en het aantal draaiuren. De oplader wordt geleverd met een garantie van 12 maanden of 6.000 oplaaduren.
Om er zeker van te zijn dat de heftruck genoeg energie krijgt, heeft Linde de nadruk gelegd op een bouw van lithium-cellen. Deze cellen leveren een bijna constant voltage van 90V. Dit reduceert de thermische belasting van de heftruck, zelfs onder zware prestaties, en genereert een hoger efficiënt energieverbruik.
Er zijn twee batterijen beschikbaar. De kleinere batterij heeft een capaciteit van 24.1 kWh, de grotere batterij 60.3 kWh. De drie laders (9 kW, 17 kW en 30 kW) kunnen op beide batterijen aangesloten worden. Voor iedere combinatie is iets te zeggen. Wanneer en vaak geladen kan worden, kan het efficiënt zijn een kleine batterij met de grote lader te combineren. Maar wanneer de truck veel uur non-stop moet kunnen werken, is het interessanter om de grote batterij aan te schaffen.
Veilig werken
Met Linde’s lithium-ion technologie haalt u een veilige batterij in huis. Bij traditionele loodzuurbatterijen komen ongelukken nog veelvuldig voor tijdens het onderhoud. De batterij lekt of wordt verkeerd teruggeplaatst, waardoor de heftruck niet naar behoren functioneert. De lithium-ion batterijen zijn onderhoudsvrij. Tegelijkertijd regelt het Linde veiligheidsconcept storingen als gevolg van overdruk, oververhitting en over- of diepe ontlading. Net als een ‘veiligheidsradar’ controleert het batterijbeheersysteem alle relevante parameters en zet de truck in een gecontroleerde toestand in geval van een technisch defect. Het batterijcompartiment, gemaakt van massief staal, beschermt de batterijcellen tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Tijdens een crash-test liet Linde zien wat een kracht het batterijcompartiment aan kan. Een 8-tons heftruck met last reed hier met volle snelheid in op de zijkant van een 3-ton lithium-ion heftruck. Maar de vorken kwamen niet door het batterijcompartiment heen.
CE-markering
Een belangrijk voordeel van de Linde oplossing is de CE marking. Linde geeft deze af op de gehele truck, inclusief de batterij. “Voor onze lithium-ion apparatuur vervangen we niet alleen de batterij. Integendeel, we ontwikkelen samen met bekende partners een complete oplossing voor elk model. Daardoor zijn de truck en de batterij perfect passend bij elkaar”, benadrukt Prokosch.