Een op de vier Nederlanders doet in de komende weken de kerstboodschappen online. Daarbij gaat het niet om cadeautjes maar om etenswaren en maaltijden. De mensen die voor de kerstboodschappen de fysieke winkels bewust mijden, zijn vooral de mensen die normaal gesproken ook al via internet supermarktboodschappen doen.
Een peiling van Manhattan Associates laat namelijk zien dat slechts zeventien procent van de respondenten die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen, nooit eerder online boodschappen deed.Vooral jongeren en mannen zijn geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Maar liefst 35 procent van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar is van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen online te bestellen. Opgedeeld naar geslacht is het 31 procent van de ondervraagde mannen en 21 procent van de vrouwen die de kerstboodschappen online doet.
Drukke winkels mijden
Het belangrijkst argument voor deze groep kerstshoppers om naar een pickuppoint te gaan of een busje voor te laten rijden, is de wens om drukke winkels te mijden. Dat is voor 55 procent de belangrijkste reden. Dertig procent laat het zware sjouwen liever aan een ander over en nog eens dertig procent wil zijn tijd liever anders besteden dan in een winkel.