Uit recent onderzoek van Forrester Research zou naar voren komen dat 58 procent van alle consumenten in Europa hun kerstcadeautjes via internet kopen voor ruim 51 miljoen euro. Veel winkels besluiten tegen de kerstdagen om hun marketingactiviteiten op te voeren. Volgens hybris vergeten zij dat een online winkel alleen omzet kan genereren als producten goed te vinden zijn en informatie hieromtrent up-to-date is. Hiertoe geeft de specialist vijf tips.
Tips
• Navigatie: zorg dat kopers eenvoudig hun weg kunnen vinden door het aanbod, met name wanneer het veel artikelen betreft. Een logische structuur helpt hierbij.
• Zoekopdracht voor producten: maak het zoeken naar specialistische producten, zoals ingrediënten, eenvoudiger door zoekopdrachten te formuleren met een volledige tekst.
• Productvergelijking: maak het mogelijk dat klanten technische en complexe producten met elkaar kunnen vergelijken.
• Klantinteractie: zorg ervoor dat gebruikers ervaringen uit kunnen wisselen. Klanten gaan eerder over tot de aankoop van een product wanneer zij weten dat andere gebruikers daar een positieve ervaring mee hebben gehad.
• Gerichte klantbenadering: een gerichte klantbenadering verbetert de relatie en biedt mogelijkheden tot andere vormen van klantcontact. Een voorbeeld is persoonsgerichte e-mail. Kopers kunnen zich vaak aanmelden voor mailinglijsten over bepaalde onderwerpen. Zo kunnen winkelketens bepaalde groepen direct aanschrijven om bijvoorbeeld nieuwe producten te introduceren.