Dertig procent van de bedrijven verwacht dat RFID, áls het al aanslaat, pas na 2008 een rol zal gaan spelen in retail. Rod Rodericks: “De hype die gepaard ging met de introductie van RFID heeft ook gezorgd voor veel mythes rondom de technologie. Veel verhalen gaan over weinig indrukwekkende testprojecten, waarin de nadruk lag op de labeling van individuele items. De potentiële waarde van RFID, die vooral naar voren komt wanneer andere meeteenheden zoals pallets worden gebruikt, is hierdoor onderbelicht gebleven.”
Uit het onderzoek bleek wel dat de meningen per land verschillen. Frankrijk en Duitsland zijn het meest negatief: 83 procent van de respondenten verwacht niet dat RFID ooit een belangrijke technologie zal zijn in de retail. In het Verenigd Koninkrijk was dit slechts 7 procent.
Kennisgebrek leidt tot onderschatting RFID in retail
Meer dan de helft van alle Europese bedrijven meent dat RFID nooit een rol van betekenis zal spelen in de retail-sector. Dit blijkt uit onderzoek van Vanson Bourne in opdracht van Zebra Technologies. Volgens Rod Rodericks, managing director van Zebra, is dit vooral te wijten aan kennisgebrek bij de ondervraagde managers over de toepassingmogelijkheden van RFID.