Kalmar scoort bij Martens • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Kalmar scoort bij Martens


Kalmar heeft een belangrijke slag weten te slaan in de Nederlandse productieindustrie. Bij Martens Beton in Oosterhout rijden sinds kort veertien vorkheftrucks van het Zweedse merk rond. In Nederland is Kalmar tot nog toe vooral sterk op containerterminals. Het merk Kalmar is bekend van de ship to shore cranes, straddle carriers, reach stackers, stacking cranes en meer van dit soort zwaar materieel.

Landinwaarts, in de productieindustrie waar veelal heftrucks worden ingezet van 5 tot 12 ton, is voor Kalmar nog veel te winnen. En dat is het bedrijf ook van plan. In landen als Duitsland en België is Kalmar in dit ‘lichte segment’ al wel fors vertegenwoordigd, maar in Nederland tot nu toe niet. Daar begint nu dus verandering in te komen.

Variaties en opties
Kalmar vertegenwoordiger Maurice Butin Bik: “Wij scoren op zowel techniek als ergonomie uitstekend; meestal beter dan de concurrentie. Bovendien zijn de variaties en opties van Kalmar trucks schier onuitputtelijk. Wij leveren maatwerk met vele verschillende motoren, chassis, masten, vorken enzovoort, terwijl de cabine in 120 variaties leverbaar is. In Skandinavië worden deze machines vrijwel altijd full options verkocht; in Nederland moet men nog gaan inzien dat die ‘toeters en bellen’ wel degelijk van belang zijn voor de bedrijfsprocessen en voor het welbevinden van de chauffeurs.”

Kalmar-Martens 2  Kalmar-Martens 4

Prijskaartje
Het prijskaartje blijft voor veel klanten toch een struikelblok; dat ligt immers hoger dan vergelijkbare vorkheftrucks. Jan van Gurp, teamleider bij Martens Beton, zegt daarover: “We hebben goed gekeken naar de prijs, waarbij Kalmar inderdaad niet de goedkoopste was. Maar we hebben ook zaken meegewogen als techniek, vertrouwen, service, bedrijfszekerheid en niet in de laatste plaats onze persoonlijke indruk. Daarbij kregen we bij Kalmar toch het beste gevoel en verwachten we dat we uiteindelijk met dit merk de juiste beslissing hebben genomen.”

Grote move
Van Gurp onderstreept dat een en ander voor Martens beton een ‘grote move’ was. Niet alleen de order was omvangrijk, maar bij Martens zijn ze gebrand op langdurige, kwalitatief hoogstaande relaties: “Wij stappen dus nooit zomaar over. Wij vertrouwen onze leveranciers en andersom kunnen onze leveranciers op ons bouwen. Daarom zijn we ook niet over één nacht ijs gegaan. Naast de gesprekken met Kalmar Hoogvliet zijn we ook met drie man van ons team in Zweden gaan kijken en zijn er ook demo’s hier op locatie geweest. Het pakte allemaal positief uit en zo hebben we de knoop doorgehakt.”

Kalmar-Martens 3

Operational lease
De uiteindelijke order omvatte vier DCE 50-6HM trucks, acht keer de DCE 80-6HM, één DCE 80-9HM en een DCE 120-12. Ze zijn onder meer uitgevoerd met speciale rotators, triple en quadruple vorken, alsmede steenklemmen. Ze zijn geleverd onder een operationeel lease constructie, inclusief onderhoud op nacalculatie. De eigen technische dienst van Martens heeft van Kalmar onderdelen in consignatie liggen, terwijl in voorkomende gevallen technici van Kalmar bij kunnen springen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven