Ga naar hoofdinhoud

Kalibraties van gewicht met Toyota


Het Delftse bedrijf Kalibra heeft een Toyota Tonero diesel vorkheftruck in gebruik genomen. Geladen in een 86-tons speciaal aangepaste dieplader, samen met veel gewichten en een Smart, is hij op locaties door het hele land te vinden bij het kalibreren van weegbruggen.

Overcapaciteit
“Kalibra heeft bewust voor een overcapaciteit gekozen”, zo vertelt Koen van Doorn, operations manager bij Kalibra International BV. “Weegbruggen bevinden zich altijd buiten en hebben vaak drempels of onregelmatige richeltjes, om dit goed op te vangen en het comfort te behouden is deze extra marge een verstandige keus.” De machine is verder voorzien van een stalen cabine met o.a. verwarming, een speciale luchtgeveerde stoel en een accumulator. Allemaal keuzes om het comfort van de chauffeur onder alle (weers)omstandigheden te waarborgen. Met het verbrede vorkenbord en de op maat gemaakte vorken worden de gewichten snel en precies opgepakt.

Smart
In de semi-dieplader, die via de zijkant door middel van hydraulisch bediende luiken de gewichten lost, bevindt zich een Smart die op een verhoging vast gezekerd is. “De kosten om deze wagen te laten rijden zijn dusdanig hoog”, zo meldt van Doorn, “dat de chauffeur een klein autootje gebruikt om van en naar zijn verblijfadres te rijden. De truck rijdt alleen de effectieve kilometers van klant naar klant en gaat eigenlijk nooit terug naar de thuisbasis in Delft.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.