Ga naar hoofdinhoud

Jury zoekt bevlogen leider met goede sales-pitch


De jury komt op 11 april met het eindoordeel wie zich een jaar lang ‘Logistiek Manager van het Jaar’ mag noemen. Een uitgemaakte zaak is het nog zeker niet. De winnaar is niet alleen een bevlogen leider die het bedrijf logistiek gezien verder heeft gebracht, maar dient dit ook op een goede manier te kunnen presenteren aan een groter publiek. Juryvoorzitter René de Koster licht het selectieproces toe in gesprek met Warehouse Totaal.   

Uiteindelijk heeft de jury drie finalisten geselecteerd. Hoe zijn jullie tot deze selectie gekomen? 
De Koster: “Managers konden zichzelf aanmelden of zich laten aanmelden. Soms vragen we zelf of er interesse is voor deelname aan de verkiezing. Omdat we beschikken over een groot netwerk met mensen die interessante ontwikkelingen in de logistieke sector in de gaten houden, worden we ook veelvuldig getipt met potentiële kandidaten. Dat heeft dit jaar ongeveer tot 39 tips geleid. Uiteindelijk gaat het er wel om wie er een volledig dossier kan aanleveren dat we kunnen beoordelen. Dat bestaat uit een vragenlijst, 1 of meer voorbeelden van een gerealiseerd project en een aantrekkelijk CV. Dit jaar hebben we zeven dossiers binnen gekregen. Op basis daarvan gaan we als juryleden in twee rondes de kandidaten bezoeken. Waar we dan vooral op letten is of de beschreven claims daadwerkelijk behaald zijn en wat daarin precies het aandeel en de rol van de manager is geweest. Want goede prestaties lever je natuurlijk nooit helemaal alleen. Dat proberen we allemaal zo goed mogelijk te checken en te verifiëren. Een bijzonder prestatie leveren binnen het bedrijf leveren is wel een harde voorwaarde, maar het hoeft ook weer niet iets te zijn dat nog nooit gedaan is. Dat is ook bijna onmogelijk. Soms lijkt het op papier niet zo spannend, maar als we eenmaal een kijkje gaan nemen in de keuken, dan zien we toch altijd mooie en leerzame praktijkvoorbeelden.”

Weegt de presentatie die de finalisten geven nog mee in het eindoordeel? Of is de winnaar al bekend?
”Nee, de winnaar is absoluut nog niet bekend. De praktijk wijst uit dat de kandidaten vaak dicht tegen elkaar aanliggen. Of dat nu ook zo is, kan ik nog niet prijsgeven. De presentatie die zij op het event geven weegt zeker zwaar mee. Leiderschap, inclusief presentatievaardigheden, telt 50/50 mee, samen met de case. Je moet echt wel een goede sales-pitch in huis hebben. Hoewel het misschien niet voor de hand ligt dat elke logistiek manager hier bedreven in is, vinden we dat wel heel belangrijk. De winnaar moet een voorbeeld zijn voor de hele logistieke sector en een inspirerend verhaal kunnen houden dat mensen overtuigt. Uiteindelijk komt het neer op twee dingen. Ten eerste het tonen van leiderschap, waardoor je mensen meekrijgt binnen je bedrijf en ten tweede het leveren van een bijzondere prestatie die je goed voor het voetlicht kan brengen aan een groter publiek. Welk verhaal de managers precies gaan houden weet ik niet. Meestal is het een mix van de case waarop ze genomineerd en vertellen ze iets over zichzelf als leidinggevende.” 

Welke rol is er het komende jaar weggelegd voor de logistiek manager van het jaar? 
”Nou, je moet het wel zien als een ambassadeurschap voor de logistieke sector, dus meestal volgen er diverse interviews met de winnaar en treden zij steeds vaker op als ambassadeur binnen het vakgebied. Dit kan bijvoorbeeld door lezingen te geven, op events of seminars te spreken of door studenten te inspireren om voor een logistieke loopbaan te kiezen. Maar hoe de winnaar deze rol precies gaat invullen is aan degene zelf. ”

Als ik kijk naar het thema ‘Grensoverschrijdend’ dan past Joris Keizers daar misschien wel het beste in, omdat hij ‘proces mining’ heeft toegepast, een techniek die nog geen gemeengoed is in de logistiek.  
“Deze finalisten zijn allemaal op hun eigen manier grensoverschrijdend bezig binnen hun bedrijf. Dat geldt evengoed voor het pioneerswerk van Olaf Vreeburg bij HelloFresh of de managementreorganisatie die Hugo van Goor heeft doorgevoerd bij Scheider Electric. Ze zijn een goed voorbeeld van de eigentijdse logistiek manager met een diverse achtergrond uit uiteenlopende branches. Het onderstreept nog maar eens hoe breed en complex het vakgebied is.”


Jong logistiek talent
Alle finalisten leveren een bijdrage aan het dagprogramma van het kennis-event. Voor de Jong Logistiek Talenten geldt dat de bezoekers kunnen meestemmen via internet of een stemkastje. De publieksstemmen en het juryoordeel vormen samen de einduitslag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.