De game duurt één dagdeel en kan in alle fase van logistiek (her)ontwerp worden ingezet.
Spelenderwijs inzicht krijgen
Aan de hand van spelkaarten ontwerpen de deelnemers hun eigen supply chain. De opdracht is om tegen minimale logistieke kosten een vooraf bepaalde servicegraad te halen. Met behulp van kaarten kunnen de spelers aanpassingen doen aan besturingsconcepten, -parameters en zelfs grondvormen. De game wordt gespeeld door vier tot maximaal twaalf deelnemers. Het doel van de game is het inzicht geven in logistieke keuzes en consequenties. Bij de inrichting van het spel kan de organisatiespecifieke situatie worden benaderd. Logistiek managers en medewerkers kunnen vervolgens naar hartelust experimenteren. Gezonde competitie en direct inzicht in de resultaten van keuzes houden de spelers scherp. Veranderingen, effecten en samenhang tussen ketenpartijen en parameters worden direct zichtbaar.
Adviesondersteunend
Inmiddels is de Supply Chain Game al vele malen toegepast in uiteenlopende adviestrajecten. De game kan daarbij in verschillende fasen worden ingezet. Veel voorkomende doelen zijn het verkennen van logistieke mogelijkheden, het risicovrij experimenteren met parameters en het overtuigen van gemaakte keuzes. De game wordt onder meer ingezet bij de start van verbeterprojecten en om spelenderwijs inzicht te geven in de consequenties van nog te implementeren logistieke concepten. De game wordt begeleid door een ervaren logistiek adviseur van Involvation.