Hyundai VIP-tour schreeuwt om vervolg • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Hyundai VIP-tour schreeuwt om vervolg


Op uitnodiging van Hyundai brachten 159 dealers en klanten uit Europa, Zuid-Afrika en Israël van 28 oktober tot 4 november 2007 een bezoek aan Zuid-Korea. De deelnemers waren volgens Hyundai aangenaam verrast door wat ze daar zoal te zien kregen. Hyundai is in het Oost-Aziatische land alom vertegenwoordigd, en niet alleen op het gebied van auto’s, bouwmachines en heftrucks. Een tweede VIP-tour staat alweer gepland voor het voorjaar van 2008.

Ziekenhuis
Waar het merk Hyundai in Europa nog geen echte rol van betekenis speelt in de automobiel- en bouwmachinesector, ligt dat in het thuisland totaal anders. Of het nu gaat om personenauto’s, bussen of vrachtwagens zijn, de straten rijden vol met Hyundai’s. Grote hotels en warenhuizen dragen de naam van het bedrijf. Daarnaast exploiteert Hyundai een academisch ziekenhuis, een universiteit, diverse sport-, cultuur- en opleidingscentra. Het concern bouwt gebouwen, schepen, scheepsmotoren en -generatoren, volledige krachtcentrales en fabriekscomplexen – en tenslotte, niet te vergeten, bouwmachines en heftrucks.

Vertrouwen
De bedrijfsleiding van Hyundai Heavy Industries (HHI), een van de zes onderafdelingen van Hyundai die bouwmachines en heftrucks produceert, nodigde klanten en dealers uit in het moederland om hen daar kennis te laten maken met de realisaties van Hyundai. De bedoeling was natuurlijik om op deze manier het vertrouwen te winnen van de Europese markt. Het was een schot in de roos, zo concludeerde HHI.  Dit was volgens Hyundai overduidelijk te merken aan de reacties van de deelnemers.

Programma
Als gastheer had Hyundai een verrassend informatief programma samengesteld. De eerste halte was Ulsan, de „Hyundai City“, waar het hoofdkantoor van het HHI-concern is gevestigd. Hier konden de bezoekers kennismaken met de reusachtige scheepswerf die een heel schiereiland beslaat. Het bedrijf is de wereldwijde nummer één in scheepsbouw. Het bezit ongeveer 15 procent marktaandeel en zelfs 40 procent voor grote containerschepen. In dezelfde vestiging produceert Hyundai Motors met 34.000 werknemers ongeveer 1,6 miljoen auto’s waarvan er 1,1 miljoen via de eigen scheepswerf worden verscheept en overal ter wereld worden uitgeleverd. Daarnaast is er het dochterbedrijf Kia met 1,2 miljoen voertuigen. Samen streven ze op korte termijn naar een productie van meer dan 4 miljoen auto’s.

Groeiresultaten
De dealers en klanten van Hyundai Heavy Industries Europe waren natuurlijk erg geïnteresseerd in de afdeling bouwmachines, die graafmachines, wielladers en heftrucks produceert. Hier kon HHI indrukwekkende groeiresultaten voorleggen. Zo steeg de omzet in deze sector van 56,5 miljoen US dollar in 2002 naar 1.525 miljoen dollar in 2006 en naar ongeveer 2.100 miljoen in 2007. Voor de bouwmachines en heftrucks bezit het bedrijf wereldwijd een marktaandeel van 7 procent, in Europa 6,1 procent. De verkoop gebeurt via een netwerk van 269 dealers, waarvan 64 in Europa en 71 in de VS.  Er is een vergelijkbaar net voor de verkoop van heftrucks.

Vertienvoudigd
In Europa is het aantal verkochte machines meer dan vertienvoudigd, van 250 stuks in 1995 naar 3.000 stuks in 2005. In 2006 stegen de verkoopcijfers naar ongeveer 2.700 bouwmachines en 1.500 heftrucks, in totaal dus 4.200 machines. Tegelijk steeg de omzet naar 230 miljoen euro. Op die manier stegen de twee waarden met goed 40 procent in vergelijking met het jaar tevoren.

Stabiliseren en voortzetten
HHI will deze groei stabiliseren en voortzetten. Hiervoor moet het dealernet worden uitgebreid en moeten nieuwe machines op de markt worden gebracht. Zo kondigde het bedrijf voor 2008 en 2009 de invoering aan van een volledig nieuwe generatie machines, de „9er Serie“. In 2009 moet eveneens de bouwserie van de veelgevraagde “Zero Tail”-graafmachines worden uitgebreid met drie machines van resp. 8, 11 en 14 ton. Bovendien wordt een baggerlader aan het gamma toegevoegd.

Robots
Uit rondleiding door de productiehallen bleek dat daarvoor in ieder geval het potentieel aanwezig is. Hier wordt volgens de modernste technieken gewerkt met 20 lasrobots van eigen makelij. De productie-installaties voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen en lieten volgens de gastheren een uitstekende indruk na voor wat betreft organisatie en procesbesturing. De assemblage-afdeling van de graafmachines heeft een productiecapaciteit van meer dan 13.000 stuks per jaar, en dan is er nog de productie van meer dan 3.000 wielladers per jaar. Jaarlijks worden goed 2.000 kleine graafmachines en 5.400 heftrucks geproduceerd.

Staal
Wie graafmachines wil bouwen, heeft staal nodig. Het ligt dan ook voor de hand dat de bezoekers uit het verre Europa ook met deze grondstof kennis mochten maken – voor zover mogelijk. Hyundai haalt zijn staal in de nabijgelegen staalfabriek van Posco, de leider van de Zuid-Koreaanse staalmarkt. Het bedrijf werd pas in 1968 opgericht en zorgt in zijn twee vestigingen, die in 1973 en 1983 werden geopend, over een hypermoderne staalproductie. Met een voor 2007 geplande productiecapaciteit van 50 miljoen ton onbewerkt staal, is Posco een van de belangrijkste staalproducenten ter wereld. Hyundai is de grootste afnemer in eigen land.

Applaus
Het programma werd afgesloten met een bezoek aan het trainings- en reserveonderelencentrum van Hyundai in Eumsung. Hier werden de deelnemers aan de VIP-reis door de werknemers met uitbundig applaus ontvangen. Ze woonden er ook een indrukwekkende machinepresentatie bij. Op het grote testplatform bewezen de graafmachines en wielladers van de nieuwste generatie hun rij- en werkprestaties. Aansluitend konden de gasten zelf plaatsnemen achter het stuur van de machines en zelf de voordelen ervaren. Een afsluitende rondleiding door de opleidingsruimte en het magazijn met reserveonderdelen, was bedoeld om aan te tonen welk belang Hyundai hecht aan productie en machinetechniek, maar ook aan de dienst na verkoop.

Ontspanning
Wanneer bezoekers meer dan 10.000 km reizen, moet er ook tijd worden gemaakt voor ontspanning, zo vonden de gastheren van HHI. Hyundai bood de gasten dus een bijzondere kennismaking met de 5.000 jaar oude cultuur en geschiedenis van Zuid-Korea. Naast een bezoek aan historische tempel- en paleiscomplexen, kwam ook het moderne Korea aan bod. Vooral de hoofdstad Seoul, een dynamische metropool met 10 miljoen inwoners, liet met zijn wolkenkrabbers, de grote
bedrijvigheid van zaken- en bankkantoren, een blijvende indruk achter op de deelnemers.

Prestaties
Inspiratie namen de gasten zeker allemaal mee naar huis: Als je weet dat Zuid-Korea tot in de jaren ’60 nog een van de armste landen ter wereld was, en je ziet dan de huidige culturele en materiële welvaart, wordt duidelijk tot welke prestaties een land en zijn mensen in staat kunnen zijn. De meeste fabriekscomplexen zijn niet ouder dan 30 jaar. Zuid-Korea beschikt over grote economische mogelijkheden. Het kleine land – in oppervlakte zo groot als Hongarije – heeft zijn definitieve positie op de wereldmarkt nog lang niet ingenomen. Producten van Samsung of LG zijn ver vooruit in de wereld van elektronica en IT. Ook de producten van Hyundai – zowel auto’s als bouwmachines – zullen met hun kwaliteit, hoge waarden en zuinigheid, steeds meer het vertrouwen en de erkenning verwerven op de markt. Daar is niet alleen het management, maar ook de 159 gasten van Hyundai rotsvast van overtuigd

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven