Hoe ging het er in 2020 aan toe met kerstpakketten? • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Hoe ging het er in 2020 aan toe met kerstpakketten?


Het geven van een kerstpakket is een mooie traditie aan het einde van het jaar. Als werkgever kun je er je waardering voor je personeel mee laten blijken. In 2019 werden in ons land maar liefst zeven miljoen kerstpakketten weggegeven. Maar vervolgens raakte de wereld in de ban van het coronavirus en liepen veel dingen anders. Dat heeft effect gehad op het aantal kerstpakketten dat in 2020 is verspreid. Het waren er minder, maar gemiddeld nam de waarde van het pakket – en daarmee ook de omvang – wel toe. Die ontwikkeling valt goed te verklaren.

Situatie per bedrijf anders

Door de coronacrisis kwamen in 2020 veel bedrijven in financiële problemen. Sommige ondernemers moesten hierdoor definitief de deuren sluiten, anderen namen afscheid van een deel van het personeel. Tegelijk kozen de bedrijven met een positief jaarresultaat er vaak voor om een groter kerstpakket te willen schenken. De filosofie hierachter is dat de medewerkers in de loop van dat jaar zich behoorlijk hebben moeten aanpassen om aan alle extra maatregelen rond het coronavirus te kunnen voldoen. Een dergelijke flexibiliteit verdient een extra pluim en die kun je goed geven in de vorm van een mooi(er) kerstpakket.

Een persoonlijk cadeau

Een andere trend die zich in 2020 heel nadrukkelijk manifesteerde – en zich in 2021 doorzet – is het personaliseren van kerstpakketten. Hiermee wordt bedoeld dat de inhoud van het pakket beter dan voorheen is afgestemd op de persoon die het ontvangt. Zo kun bijvoorbeeld als werkgever een specifiek mannenkerstpakket geven aan je mannelijke werknemers. Het zijn vaak de kleine finesses in het samenstellen van zo’n pakket die ervoor zorgen dat bepaalde pakketten bij mannen net iets meer in de smaak vallen. Hierbij wordt ingespeeld op de interessegebieden van de man, die over het algemeen net iets anders liggen dan bij de vrouw. Hierbij moet men wel beseffen dat het hier gaat om gemiddelde waarden, verkregen op basis van marktonderzoek.
 

De kunst van het kiezen

Een gepersonaliseerd kerstpakket is natuurlijk een prachtige manier om de attentiewaarde van het geschenk flink te verhogen. Het blijft echter een hele kunst om precies het juiste pakket te kiezen. Want waarom zou een kerstpakket voor een vrouw niet ook geschikt kunnen zijn voor een man? Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. In veel gevallen bevatten dergelijke pakketten ook elementen die zowel in de mannelijke als in de vrouwelijke variant terug te vinden zijn. Het zijn soms kleine details, zoals de kleurstelling en het uitwisselen van bepaalde producten, die de doorslag geven.

Ken je medewerkers

Voor het maken van de uiteindelijke keuze is het handig als een werkgever zijn medewerkers goed kent. Degene die de pakketten bestelt, zou bijvoorbeeld moeten weten of iemand een bier- of wijnliefhebber is, of wellicht helemaal geen alcohol drinkt. Ook enige wetenschap van de hobby’s van iemand komt goed van pas, omdat sommige pakketten hierop inspelen. In elk geval is er heel veel keus, zodat je altijd iedereen met een mooi pakket kunt verrassen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven