Ga naar hoofdinhoud

Hét antwoord op Brexit: digitalisering en logistieke samenwerking


Steeds meer bedrijven zien het voordeel in van digitalisering van de logistieke keten. Dat signaleert Shypple, de startup die zich profileert als de ‘Booking.com van de zeevracht’. Grote marktpartijen eisen steeds vaker dat hun partners, zoals expediteurs, digitaal opereren. De Rotterdamse startup verwacht daarbij dat digitalisering en samenwerking in de logistieke keten een antwoord kunnen bieden op de uitdagingen van de naderende Brexit.

“Digitalisering en het delen van gegevens maakt het voor de overheid makkelijker om sneller goederen te controleren. Het het aantal douane-aangiften stijgt binnen vijf jaar van 160 miljoen naar 500 miljoen. Dat komt niet alleen door de Brexit, maar ook door de groei van e-commerce. De logistieke sector kan een oplossing bieden voor de uitdagingen aan de grens. Het begint met het digitaliseren van gegevens en betere samenwerking in de keten”, zegt Jarell Habets, oprichter en CEO van Shypple.

Digitalisering nodig met oog op Brexit

“Verladers, vervoerders en andere logistieke dienstverleners worden dankzij het delen van data eenvoudig op de hoogte gehouden van de status van het transport. Ze hebben hierdoor in een oogopslag inzicht in de status van goederenstromen. Maar het biedt ook voordelen voor de overheid. Die kan hierdoor sneller informatie controleren en krijgt een beter inzicht in de vracht. Ook als de vracht van eigenaar verandert, zouden controlerende instanties hiervan op de hoogte moeten zijn, zodat met meer precisie toezicht kunnen houden.”

Nederland is straks namelijk een land dat aan de buitengrens ligt van de Europese Unie. “Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de manier waarop goederen ons land in- en uitgaan. Als de logistieke keten nu inzet op digitalisering, speelt het niet alleen in op de marktbehoefte. Hiermee wordt het mogelijk om bij te dragen aan het voorkomen van Brexit-chaos rondom import of export van goederen. Dat vraagt wel om een cultuurverandering. Andere initiatieven die leunen op samenwerking, zoals blockchain, lijken ook nog niet te slagen in de logistieke sector. Het is tijd dat om over onze schaduw heen te springen.”

Kostenbesparing, meer efficiëntie en meer inzicht

Habets hoopt dan ook dat de logistieke markt de komende jaren flink zal inzetten op digitalisering. “Dat komt omdat de voordelen hiervan voor iedereen duidelijk zijn. Allereerst wordt het mogelijk om de enorme bureaucratische afhandeling op containertransport weg te nemen. Dat maakt de markt efficiënter en bespaart kosten voor alle partijen die betrokken zijn bij transport. Steeds meer bedrijven willen actuele inzichten in goederenstromen. Dat wordt alleen mogelijk als we als sector data delen en processen gaan digitaliseren. Dat scheelt iedereen in de keten ook flinke kosten.”

Bovenal blijken bedrijven steeds meer inzicht nodig te hebben in hun goederenstroom, zo merkt de oprichter van Shypple op: “Boetes voor het te laat leveren van goederen komen steeds vaker voor. Traditionele bedrijven bieden niet de mogelijkheid om continu inzicht te hebben waar producten zich bevinden. Daarom worden logistieke bedrijven door de markt gedwongen om te investeren in technologie.”

Over Shypple

Shypple biedt moderne logistieke teams inzicht in processen. Via digitale supply chain-dashboards wordt het verwerken van informatie en documentatie gecentraliseerd, geanalyseerd en geoptimaliseerd. Het in 2016 opgerichte Shypple is opgericht om de zee- en luchtvrachtmarkt transparant te maken. Daarmee wil het de wereldhandel voor meer mensen toegankelijk maken.

0 reacties op “Hét antwoord op Brexit: digitalisering en logistieke samenwerking

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.