Hamburg Süd boycot expediteurs: Fenex verbolgen en waarschuwt voor extra druk op wereldhandel • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Hamburg Süd boycot expediteurs: Fenex verbolgen en waarschuwt voor extra druk op wereldhandel


De druk op de logistieke keten en wereldhandel neemt verder toe. Daarvoor waarschuwt Fenex, de belangenvereniging van expediteurs. Aanleiding is dat Hamburg Süd expediteurs gaat uitsluiten.

De afgelopen weken meldde Hamburg Süd (onderdeel van Maersk, dat deze week een grote warehouse speler kocht) verschillende Fenex leden dat zij vanaf 1 januari alleen nog maar direct van verladers lading accepteren. Expediteurs zijn niet meer welkom. Hoewel rederijen al langere tijd ook als expediteur handelen en die positie proberen te versterken, is het weren van andere partijen nieuw.

Onwenselijk

Fenex is verbolgen over de stap en noemt de aangekondigde maatregel ‘economisch en maatschappelijk onwenselijk.’ Door concurrenten uit te sluiten neemt de druk op de logistieke keten en wereldhandel alleen maar verder toe, aldus Roderick de la Houssaye, Fenex-voorzitter.

Het moedwillig uitsluiten van expediteurs op de vrije markt is namelijk niet alleen economisch en maatschappelijk onwenselijk, maar onverantwoord

De la Houssaye: ‘Ik begrijp dat je als commercieel bedrijf zoveel mogelijk marktaandeel wil vergaren. Dat heet gezond ondernemen. Dat doe je door toegevoegde waarde te creëren en daarop te concurreren met anderen. En niet door de markt toe te eigenen en andere partijen te weren.”

Zorgen over beslissing Hamburg Süd

In de VS, Azië en EU uitten verschillende partijen, waaronder Clecat en Fenex, al vaker hun zorgen over de machtspositie van rederijen in de logistieke keten. Bijvoorbeeld over de verlenging van de Block Exemption Regulation, die toestaat dat rederijen onderling mogen samenwerken en afspraken kunnen maken over het annuleren van afvaarten. Onze zorgen worden met dit besluit alleen maar gevoed , zegt De la Houssaye. “Fenex onderzoekt daarom in hoeverre dit besluit van Hamburg Süd wel juridisch gegrond is. Het moedwillig uitsluiten van expediteurs op de vrije markt is namelijk niet alleen economisch en maatschappelijk onwenselijk, maar onverantwoord.”

Druk op wereldhandel

Het weren van expediteurs op de vrije markt verergert dat probleem, waarschuwt De la Houssaye: ‘Hamburg Süd hoopt dat verladers die nu door expediteurs worden bediend, rechtstreeks bij hen gaan boeken. Maar dat zal voor veel importeurs of exporteurs niet interessant zijn. En gezien de dienstverlening van de afgelopen anderhalf jaar is het bovendien maar zeer de vraag of Hamburg Süd de grote hoeveelheid van relatief kleine ladingen aankan. Als verladers met expediteurs blijven werken en zij vervolgens geen plek kunnen boeken op een schip van Hamburg Süd, zullen expediteurs het bij een andere rederij proberen.

Roderick de la Houssaye; Foto: Fenex

Maar vanwege de aanhoudende capaciteitstekorten in het containertransport is dat soms geen optie. Daardoor groeien vraag en aanbod verder uit elkaar en neemt de druk op de hele logistieke keten, maar ook de hele wereldhandel alleen maar toe.’

Prijsstijgingen containers

De stap van Hamburg Süd komt in een tijd dat de internationale handel en logistieke keten al onder extreme druk staat. De vervoerstarieven van containers stegen tot wel 800%, terwijl de dienstverlening van rederijen kelderde tot een dieptepunt: in 2021 kwam slechts één op de drie schepen volgens schema aan, aldus Fenex. Dat leidt tot vertraagde leveringen en prijsstijgingen in winkels.

Hoofdfoto: Niklas9416 Pixabay

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven