Interim site manager Rob Klein (van detacheringsbureau Warecon) wilde bij Vos Logistics in Roosendaal een beter gestructureerd en controleerbaar ergonomisch orderafhandelingsproces realiseren om daarmee een hoger rendement te behalen. De oplossing vond hij bij EVC.
EVC heeft het huidige proces geanalyseerd en samen met Rob Klein is gekozen om de huidige werkwijze te herstructureren. Hierbij is gekozen voor een verplichte werkvolgorde van inpakken en sorteren. Om dat te realiseren, zijn de volgende middelen ingezet (zie foto): 2 orderpick aanvoerbanen van 4 meter lang, 1 aanvoerbaan per inpaktafel en 1 retourbaan voor de lege bakken, die vervolgens worden aangeboden aan de orderpicker. EVC staat voor: Eigenzinnige Verpakkings Concepten.
Rendement
Deze rollenbanen zijn door EVC deels in eigen beheer ontworpen, gefabriceerd en geleverd; de dozensluitmachine met bijbehorende rollenbanen is ingekocht. Met deze configuratie werkt de inpakker onafhankelijk van de orderpicker waardoor er volgens Rob Klein beduidend meer inpakrendement wordt gemaakt. Na deze bufferopstelling is er een duo inpaktafel opgesteld waarbij er voldoende ruimte is bedacht voor het computersysteem en divers kleinverpakkingmateriaal en verzenddozen. Dit alles binnen handbereik van de inpakker om draai-, loop- en tilbewegingen te minimaliseren. Bij de inpaktafel is een vol automatische zelf instelbare dozen sluitmachine geplaatst. Haaks op deze opstelling is een aangedreven afvoerbaan geplaatst. Tevens is deze opstelling zodanig geconfigureerd dat een minimum aan werkvloeroppervlakte gebruikt wordt. Deze opstelling heeft een essentiële bijdrage geleverd aan verbetering van de lichamelijke inspanningen van de medewerkers, zoals draaien, lopen en tillen. De personele bezetting is teruggedrongen van 3 naar 2 personen.
Werkmethode
De orderpicker pickt zijn goederen in kunststof bakken in daarvoor bestemde orderpickkarren. In deze orderpickkarren kunnen meer orders in 1 run gepickt worden dan in de oude situatie, wat een positief effect heeft op de belasting door loopafstanden en bewegingen met karren te minimaliseren. Deze bakken plaatst de orderpicker op de rollenbaan en de rollenbaan is zodanig opgesteld dat de bak naar de inpakker rolt en het tillen van goederen zoveel mogelijk beperkt wordt. Vervolgens haalt de inpakker zijn goederen uit de bak, controleert deze aan de hand van een pakbon en plaatst deze producten, als alles correct verzameld is, in de verzenddoos. Vervolgens wordt deze order afgemeld in het computersysteem en daarmee wordt een verzendsticker gegenereerd. Deze wordt samen met de pakbon, met behulp van de Doculabel op de doos geplakt. Daarna wordt de doos aangeboden aan de volautomatische zelf-instelbare dozen sluitmachine, zodat niet handmatig de doos getild en afgehandeld hoeft te worden. Tot slot wordt deze doos door middel van een aangedreven afvoerbaan, waarbij aan het einde van de afvoerbaan (dit einde is een zwaartekrachtbaan die de dozen op een ergonomisch verantwoorde hoogte aanbiedt), aangeboden aan de medewerker die de doos oppakt en op de desbetreffende pallet neerzet.