De vloerkettingbanen zijn voorzien van nieuwe PLC-sturingen, een nieuw veiligheidssysteem, nieuwe bedieningspanelen en een volledig nieuw hardware- en softwareplatform. Egemin heeft de klus in vier dagen geklaard. De installatie was tot en met donderdag 18 februari nog volledig operationeel tijdens de dagelijkse veiling. Zodra de veiling die dag achter de rug was, werd het systeem uitgeschakeld en kon de ombouw en tevens race tegen de klok beginnen.
Vier dagen later, op zondagavond, werd de installatie samen met de ingenieurs van Landgard opnieuw getest en succesvol opgeleverd. Maandagochtend 22 februari werd probleemloos geveild met de nieuwe besturing.
Deze modernisering is de eerste grote fase in een groter project waarin Egemin in totaal zes kilometer nieuwe kettingbanen mag installeren in zowel de bestaande veilinggebouwen als de nieuwbouw. De uitbreiding is nodig omdat vanaf midden 2010 de activiteiten van de Landgard-vestiging in Lüllingen en die van FloraHolland in Venlo in de veiling van Herongen worden ondergebracht. Door de joint venture tussen Landgard en FloraHolland ontstaat een nieuwe veiling, Veiling Rhein-Maas.
Egemin kreeg vorig jaar oktober de opdracht tot uitvoering van het project.
Het nieuwe kettingbaantransportsysteem van Egemin moet in juli volledig operationeel zijn, goed voor een totaaltraject van negen kilometer, verspreid over veertien kettingbanen, 36 wissels en een transport tot duizend bloemen- en plantenkarren per uur.