Een veilig en vol magazijn is niet altijd vanzelfsprekend • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Een veilig en vol magazijn is niet altijd vanzelfsprekend


Toen de Ever Given op 24 maart vastliep in het Suezkanaal in Egypte was dat een grote slag voor de transportwereld. De Europese en ook Nederlands markt is voor een groot deel afhankelijk van wat er uit het oosten wordt aangeleverd. Kleine onderdelen, witgoed of gadgets ze komen met containerladingen vol uit China, India of Taiwan. Het gevolg was dat er ook mede door de wereldwijde corona pandemie lege plekken in de vaderlandse magazijnen ontstonden.

Zo moesten fietsenmakers regelmatig nee verkopen bij vraag naar onderdelen. Ook bepaalde types fietsen waren ineens niet meer leverbaar omdat ze vast in de containers zaten. Het ging zelfs zover dat fietsenmakers onderdelen hun eigen tweewieler overzetten naar die van de klant. Want de klant blijft tenslotte altijd koning. Er ontstond zeker door corona in heel van branches een tekort een goederen. Of dat nu bij de plaatselijke fietswinkel was of bij de sanitairwinkel elke middenstander had er last van. Een vol magazijn was ineens niet meer vanzelfsprekend.

Door het transportinfarct in het Suezkanaal en nog meer door de coronacrisis ontstond er een grote druk op de vervoerprijs per container. De prijs van een 40-voets container schommelde aan het begin van 2020 per transport van China naar Nederland nog tussen de 1.500 en 2.000 Amerikaanse dollar. Inmiddels is die prijs explosief gestegen en stond half oktober op 14.807 dollars. Te verwachten is dat bedrijven zoals Action die stijging zullen moeten doorberekenen op bijvoorbeeld kerstspullen.

De tegenslag met de Ever Given houdt de Taiwanese rederij niet tegen om nog grotere containerschepen in de vaart te nemen. Het grootste containerschip ter wereld Ever Ace bezocht begin september nog de Wereldhavendagen in Rotterdam. En legde aan bij de ECT Delta Terminal. De Ever Ace is met 23.992 teeu het grootste containerschip ter wereld. Daarbij laat de Taiwanese rederij het echter niet. Ze plaatsten een order van 24 nieuwe containerschepen samen ter waarde van ruim 1 miljard dollar.

Wanneer deze vaartuigen de wereldzeeën bevaren zullen ze dat op een zo veilig mogelijke manier moeten doen. Dit om een calamiteit zoals met de Ever Given te voorkomen. Veiligheid is daarom van groot belang wanneer goederen getransporteerd worden. Dat begint bij het delven van grondstoffen tot aan de handeling in het magazijn. Ook daarna is een veilig transport naar winkels en klanten een logistieke taak die altijd zeer nauw genomen wordt.

Vakmensen en goed opgeleid personeel vormen de basis dat alle transporten op een veilige manier plaats kunnen vinden. De mensen die in een magazijn werken zijn hierbij een onmisbare schakel. Die magazijnen schieten, mede door de toename van webwinkels, ook in 2021 nog als paddestoelen uit de grond. Zo blijft de vraag naar deskundige werknemers blijvend groot. Daarvoor zijn verschillende opleidingen door heel Nederland. Ben je eenmaal aan het werk dan zal dat op een veilige manier gebeuren. Het besturen van een heftruck vergt bijzondere vaardigheden. Ook het dragen van een helm, fluoriserend vest of werkschoenen zijn onmisbaar voor een goede verwerking van de goederenstroom. Zo kan de magazijnbediende zijn werk of een verantwoorde en efficiënte manier uitvoeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven