Ga naar hoofdinhoud

Economische neergang treft transport- en logistieke sector



De Nederlandse economie zag volgens CBS een terugval in 2023, waarbij de eerste drie kwartalen gekenmerkt werden door krimp. Recent onderzoek, zoals de meest recente Sectormonitor, wijst uit dat de sector van transport en logistiek eveneens de effecten van deze economische neergang ondervindt.


Het laatste kwartaal van 2023 toont voor het derde opeenvolgende kwartaal een negatieve trend in de omzet van goederenvervoer over de weg, en voor het vierde kwartaal op rij in de logistieke sector. Over het gehele jaar 2023 wordt in beide branches een omzetverlies genoteerd. Dit komt bovenop het aanhoudend hoge aantal faillissementen in de sector, wat bijdraagt aan een negatieve sentiment onder ondernemers.

Arbeidsmarktuitdagingen

De Sectormonitor, die de arbeidsmarktontwikkelingen in de sector volgt, wijst uit dat in het vierde kwartaal van 2023 de omzet in goederenvervoer over de weg met 3,7% daalde, terwijl de logistieke dienstverlening zelfs een daling van 13,4% liet zien vergeleken met hetzelfde kwartaal in het voorgaande jaar. Daarnaast zijn er eind 2023-Q4 ongeveer 6.300 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs, een daling ten opzichte van het voorgaande jaar en kwartaal, maar de arbeidsmarkt blijft over het algemeen krap.

Ondernemersverwachtingen en faillissementen

Volgens CBS zijn ondernemers in de categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024-Q1 negatief gestemd over het economisch klimaat, zowel voor de afgelopen als de komende drie maanden. Ondernemers ervaren een groeiend tekort aan vraag, terwijl het tekort aan personeel een blijvende uitdaging vormt. Daarnaast blijft het aantal faillissementen hoog, met in 2023-Q4 een vergelijkbaar niveau als voorgaande kwartalen.

Werknemers en werkgevers

Het totaal aantal werknemers in de sector daalt ten opzichte van voorgaande jaren, waarbij ook het aantal chauffeurs afneemt. De instroom van chauffeurs is lager dan de uitstroom, met een opvallende piek in de instroom onder werknemers tussen 18-35 jaar. Het aandeel oproepkrachten neemt af, terwijl de gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt, wat ook geldt voor chauffeurs, waarvan de gemiddelde leeftijd boven de 45 jaar ligt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven