Het nieuwe magazijn van DSV, dat een dubbeldeks dc bouwt in Sevenum, verrijst op het terrein van 18 hectare in het Kluizendok van North Sea Port. Van hieruit worden de goederen van en naar het Europese achterland vervoerd via multimodaal transport. Het gebouw telt maar liefst 110 docks.
Windmolens en batterijsystemen
Tegen VRT Nws vertelt Executive Vice President Peter van der Maas van DSV Solutions Benelux dat het bedrijf de milieu-impact zoveel mogelijk wil beperken. Behalve een gasloze aansluiting en pv-panelen op dak is het volgens Van der Maas “de bedoeling dat er mogelijk ook windmolens worden ingezet. We willen ook batterijen installeren zodat we energieoverschotten kunnen opvangen en teruggeven aan het net.”
-40 graden
Het gebouw bevat 6000 m2 temperatuurgecontroleerde opslagruimtes met omgevingstemperaturen van 2-8 graden, -20 graden en zelfs -40 graden. De ‘gevoelige’ producten worden opgeslagen volgens de mondiale certificering van Pharma QMS en GDP. Een afzonderlijk gedeelte dient voor de opslag en distributie van gevaarlijke goederen.
Automatisering
De magazijnoperatie verloopt zoveel mogelijk geautomatiseerd. Volgens Van der Maas moet repetitief werk uit handen worden genomen van medewerkers. Daarbij is het magazijn voorzien van een geautomatiseerd opslag- en orderverzamelsysteem, namelijk AutoStore. Dat systeem kwam dit jaar in het nieuws vanwege de unieke samenwerking met een pickrobot in het magazijn van een online apotheek in Zweden. Behalve opslag en orderpicking vindt er in de nieuwe aanwinst van DSV ook Value Added Logistics plaats, zoals het maken van displays, shrink-wrapping en verpakking/etikettering.
In 2024 en 2025 zal het logistieke zorgcluster van DSV in Gent een capaciteit van meer dan 200.000 m2 bereiken.