Met deze nieuwe serie wil het Koreaanse merk Doosan zijn ambitie naderbij brengen om door te breken tot de top 5 van wereldwijde spelers.
Grotere variatie
De nieuwe elektrische modellen, die worden aangeboden in uitvoeringen van 1 tot 5 ton, kennen een grotere variatie in spanning, capaciteit en wielbasisopties dan hun voorgangers. De 1,5 tot 16 ton krachtige diesel- en gasaangedreven modellen beschikken standaard over gebruiksvriendelijke eigenschappen als auto-tiltfunctie, grijpstangaansluiting achteraan en oliegekoelde schijfremmen met een langere levensduur.
Onder de motorkap bevinden zich, naast krachtige diesel of LPG-motoren, tal van nieuwe ontwikkelingen. De trucks zijn volgens de fabrikant voorzien van indrukwekkende veiligheidsfuncties en een doordacht design. Het brandstofverbruik ligt een derde lager dan voorheen, en de emissies voldoen aan alle recente Europese normen.
Milieuzorg en veiligheid
De zorg voor het milieu komt bij de nieuwe Doosan-modellen tot uiting in de emissiereducerende management systemen voor dieselmotoren en de drieweg katalytische convertoren op alle gasmodellen.
Ook veiligheid blijft essentieel. Het bekroonde Doosan Operator Sensing System biedt een aantal interessante functies op dit vlak. Zo voorkomt ‘Mast Lock’ de bediening van de mast zolang de bestuurder niet op zijn stoel zit. Ook een parkeerpiloot en de ‘return to neutral’-functie voorkomen onveilig gebruik van de heftrucks. De verzorgde ergonomie bevordert bovendien de manoeuvreerbaarheid en het zicht, met efficiënter werken en minder vermoeidheid bij de bestuurder als resultaat.