Discussie over urentellers • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Discussie over urentellers


De EVO, Ondernemers-organisatie voor logistiek en transport, pleit voor duidelijkheid over de bedrijfsurentellers op elektrisch materieel zoals heftrucks. Deze meters zijn oorspronkelijk bedoeld voor de onderhoudsdienst, maar leveranciers gebruiken de tellers ook voor de huurrekening.

EVO gaat ondernemers adviseren die problemen hebben met analyse van het aantal uren dat in rekening gebracht moet worden.
Heftrucks, orderverzameltrucks en ander logistiek materieel is uitgerust met een urenteller. Een hulpmiddel dat bedoeld was om de onderhoudsdienst in staat te stellen de onderhoudsinterval bij te houden. Daar is de afgelopen jaren een functie bijgekomen: het vaststellen van de rekening voor bedrijfsuren in het verhuur.
EVO stelt vast dat daarvoor geen geijkte meters worden gebruikt en dat onder de leveranciers geen eenduidigheid bestaat over de meting van uren. De meest zuivere meting van de bedrijfsuren vindt plaats als, bij een vorkheftruck, zonder dubbeltelling de draaiuren van de rij- of pompmotor worden opgeteld.

EVO geeft een paar vuistregels. In een bedrijf met één shift is een elektrische heftruck gemiddeld 1.250 uur per jaar in bedrijf. Een low-level orderverzameltruck, waarbij de orderverzamelaar vooral rond de truck aan het werk is, zet niet veel meer dan driehonderd bedrijfsuren per jaar op de teller.
De inzet van machines verschilt per bedrijf. Geeft de teller veel meer uren aan, dan is analyse van het werk gewenst. EVO kan daarover adviseren. Ook kan dan aan de leverancier duidelijkheid worden gevraagd over de berekening van de uren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven