Ladingdiefstal is een groot probleem. Jaarlijks wordt er voor miljarden ontvreemd. De modus operandi van het dievengilde verandert wel. Niet distributiecentra, maar de supply chain als geheel is meer en meer een favoriete target. Dat meldt Björn Hartong, directeur RE Marine, Security, and Supply Chain bij Zurich Resilience Solutions, Zurich Insurance.
Tactiek misdaad verandert
In een gezamenlijk analyserapport dat in mei 2023 werd gepubliceerd door Europol en de Security Steering Committee van de havens van Antwerpen, Hamburg/Bremerhaven en Rotterdam, wordt de infiltratie van havens door georganiseerde misdaadgroepen omschreven als “een grote bedreiging voor de legitieme economie en veiligheid van de EU” – en het is gemakkelijk te begrijpen waarom, aldus Hartong.
“De grootste havens van Europa verwerken jaarlijks naar schatting 3,5 miljard ton legale handel, waarbij 25% van de goederen die worden overgeslagen gecontaineriseerd is – het equivalent van 98 miljoen containers per jaar. Door de enorme omvang van hun activiteiten zijn havenautoriteiten echter slechts in staat om tussen de 2 en 10 procent van de containers in hun operationele omgeving te inspecteren. Dit vormt een belangrijke beveiligingsuitdaging die de toeleveringsindustrie erkent, en dus ook de oplichters.
Informatie is key
Het meest waardevolle goed in havens is niet gebaseerd op producten, maar op informatie. De informatie die de georganiseerde misdaad kan krijgen van mensen die in havens werken, kan helpen bij het identificeren van de beste vrachtwagens en ladingen om als doelwit te nemen. Vaak hebben OCG’s hun eigen mensen aan de binnenkant. Europol zegt dat criminele netwerken geïnfiltreerd zijn in havens op alle continenten.
Lees ook
Transportcriminaliteit reduceren? ‘Geef ons jullie data!’
Als we kijken naar vrachtcriminaliteit in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) en zelfs wereldwijd, zien we steeds minder diefstallen vanuit wat we normaal gesproken classificeren als een faciliteit/distributiecentra. Dit komt omdat het aantal mensen en het niveau van de beveiligingsbewakingstechnologie op deze locaties groter en beter is dan ooit tevoren en omdat criminelen niet langer het extra risico nemen om faciliteiten als doelwit te nemen.”
Vrachtwagens ladingdiefstal
Dit is de reden waarom, in elk geval in EMEA, 85-90 procent van de vrachtverliezen criminele aanvallen zijn op goederen aan boord van vrachtwagens. Goederen kunnen zijn aangekomen in een haven, maar het grootste risico ontstaat wanneer ze de beschermde omgeving verlaten. “Waarom zouden criminelen het risico nemen om door de beveiliging van een drukke zeehaven heen te dringen als ze gewoon kunnen wachten en een vrachtwagen met een lading van grote waarde als doelwit kunnen nemen op een rustige weg of terwijl de chauffeur een rustpauze neemt op een onbeveiligde parkeerplaats? In veel gevallen staat er maar één persoon (de chauffeur) tussen de lading en het verlies, en de kwetsbaarheid van chauffeurs is nog nooit zo groot geweest.”
Daarom is de verduistering van containerreferentiecodes of zogenaamde pincodefraude – waarmee de importeur, zijn vertegenwoordiger of transporteur een container kan ophalen bij de terminal van bestemming – zo aantrekkelijk voor criminelen. Het vereist de corruptie van slechts één individu, aldus Hartong.