Bijna 300 miljoen euro is er door Deutsche Post World Net geïnvesteerd in het bouwen van de DHL luchtvracht hub. De criteria op basis waarvan voor de locatie van de luchthaven is gekozen waren de positie van de luchthaven, de bereikbaarheid van de opkomende markten in Oost Europa, de lange termijn zekerheid op het gebied van planning met uitgebreide autorisatie voor nachtvluchten, de ruime beschikbaarheid van gemotiveerd en hoog opgeleid lokaal personeel en de indrukwekkende infrastructuur die een toekomstgerichte combinatie van lucht- weg en transport per spoor mogelijk maakt.
Zonne-energie
De hub bestaat uit een distributiecentrum – de grootste en modernste sorteerinrichting in Duitsland – een hangar, apron, tank station en kantoorgebouw. Het hoeveelheid vracht die dagelijks verwerkt wordt is momenteel ongeveer 1500 ton per nacht, maar de verwachting is dat dit in 2012 gegroeid zal zijn tot 2000 ton per nacht. Leipzig is de eerste DHL site die in staat is om vrijwel zelfstandig in de behoefte aan elektriciteit en energie voor verwarming en koeling te voorzien. Dit wordt mogelijk gemaakt door een systeem voor het gecombineerd opwekken van warmte en elektriciteit, gecombineerd met 1000 vierkante meter zonnecellen op het dak van de hangarvoor het opwekken van energie uit zonne-energie. Aanvullend zijn er ondergronds twee cilinders, met ieder een capaciteit van 300 kubieke meter, die jaarlijks ongeveer 3000 kubieke meter regenwater zullen opvangen om, in plaats van met drinkwater, de vliegtuigen mee te wassen.