Hef- en magazijntrucks zijn vaak onmisbaar in de logistiek. Maar in sommige situaties schieten standaard trucks simpelweg tekort. Maatwerk biedt dan uitkomst. Een hoger rendement en lagere operationele kosten billijken bovendien de meerprijs, blijkt uit verschillende praktijkvoorbeelden.
Een maatwerktruck, of special, wordt volledig voor een specifieke inzetsituatie ontwikkeld en geproduceerd. “Daarmee blijven ook voor de meer gecompliceerde inzet de efficiency en de veiligheid op peil”, stelt Jaap van der Vlies, directeur van Hubtex Nederland.
Sinds het merk in 2007 een zelfstandige fabrieksvestiging opende, steeg het aandeel specials aanzienlijk. Tot ongeveer 10 jaar geleden was een kwart van de geleverde trucks maatwerk en bestond het resterende gedeelte uit zijladers. Inmiddels is die verhouding fiftyfifty. “Dat heeft deels te maken met de crisis, die vooral de bouwsector – een markt waarin zijladers traditioneel sterk zijn vertegenwoordigd – heeft geraakt. Anderzijds krijgen we als fabrikant natuurlijk steeds meer ervaring en wordt ons productenpakket steeds groter”, verklaart Van der Vlies de verschuiving.
Oplossing op maat
Bij de uitbreiding van dat gamma denkt Hubtex niet in standaard producten, maar in oplossingen op maat. Dat begint met een bezoek aan de klant, waar zo veel mogelijk relevante informatie wordt verzameld: Welke lasten moeten worden getransporteerd? Hoe zwaar zijn die lasten? Wat zijn de afmetingen? Et cetera. Op basis van die informatie wordt een rapport opgesteld, dat samen met een eerste schets wordt opgestuurd naar de fabriek in Duitsland (Hubtex in Fulda voor de grotere trucks, of Genkinger-Hubtex in Münsingen voor de kleinere magazijntrucks, red.).
“Maar het komt ook voor dat een klant een bestaande speciaalbouw truck heeft die aan het eind van zijn Latijn is, en dat hij exact dezelfde oplossing wil hebben. In dat geval wordt op basis van foto’s en truckgegevens een nieuwe special nagebouwd”, vult Van der Vlies aan. In beide gevallen wordt in Duitsland een constructietekening gemaakt, die vervolgens wordt teruggekoppeld naar de klant, waarna de puntjes op de i worden gezet.
Hogere prijs, lagere kosten
Tijdens de terugkoppeling naar de klant komt ook het kostenplaatje ter sprake. “Vaak wordt maatwerk per definitie als prijzig bestempeld”, weet Van der Vlies. Doordat er gebruik wordt gemaakt van standaard componenten, zoals elektronica, motoren, cabines en stuurkolommen, vallen de meerkosten volgens hem echter alleszins mee. Extra kosten zitten vooral in engineering en CE-certificering. De uiteindelijke meerkosten zijn sterk uiteenlopend en hangen uiteraard af van de machine.
“De keuze voor maatwerk is écht een logistieke keuze. Het is óf de bestaande logistiek handhaven en daarvoor een truck op maat laten ontwikkelen, óf de lay-out en processen zo aanpassen dat een standaard truck volstaat. In dat laatste geval zijn de kosten echter meestal beduidend hoger”, stelt hij. “Bovendien is en blijft een special precies op de specifieke inzet toegesneden. Bij de ontwikkeling van en keuze voor componenten is rekening gehouden met bijvoorbeeld stof, hitte, of extreme vloeren. Dit resulteert in een hoger rendement, een langere levensduur en uiteindelijk in lagere operationele kosten.”
Door onder andere een zo efficiënt mogelijke inzet, een verhoging van de veiligheid en minimale kans op breuk of schade aan het pand of de goederen, is de ROI volgens Van der Vlies meestal minder dan twee jaar. De recent geleverde specials, uitgelicht in de kaders bij dit artikel, onderschrijven dit.
Bestaand nagebouwd
Inzet
Transport van kazen op planken van het magazijn naar de omkeerinrichting en verwerkingsafdeling.
Bedrijf
Van der Sterre Groep, Zegveld
Waarom maatwerk?
De gangpaden zijn niet geschikt voor de inzet van een standaard truck. Van der Sterre zocht een op maat gemaakte machine, qua maatvoering identiek aan de oude, bestaande trucks.
Voordelen
Doordat de machine helemaal passend is gemaakt op de bestaande situatie, zijn er geen kostbare aanpassingen nodig aan de lay-out van het magazijn of in het logistieke proces. De maatwerk truck is samengesteld uit hoogwaardige componenten en voorzien van de nieuwste technieken, met onder andere vingertopbediening. Gecombineerd met de luxe cabine die aan de nieuwe ARBO-eisen voldoet, beschikt de chauffeur over een moderne, comfortabele werkplek.
Op klantwens ontworpen
Inzet
Transport van klantspecifieke pallets met instabiele stapels kunststof kratten.
Bedrijf
Astra Faam, Breda
Waarom maatwerk?
Standaard machines passen niet in de aansluiting op de productiemachines en voldoen niet aan de door Astra Faam gestelde eisen en wensen.
Voordelen
Dankzij de hoog in de mast gepositioneerde hydraulisch verstelbare klem kunnen de instabiele lasten toch met hoge snelheid worden getransporteerd. Ook zijn de opstelling van de bedieningselementen en de bedieningselementen klantspecifiek en in overleg met de Astra Faam ontworpen. De lay-out van de machine past exact in de omgeving waar de truck moet rijden.