Wollschläger is in Duitsland marktleider in precisiegereedschap, machinerie, lasapparatuur, arbeidsveiligheid en fabrieksuitrusting. In verband met een gestage groei van het aantal orders besloot het bedrijf de capaciteit van het centrale magazijn in Bochum uit te breiden. De bedoeling was om het nieuwe hoogbouwmagazijn van 3.800 m2 uit te rusten met orderverzameltrucks en hoogstapelaars. Maar de hoogstapelaars van de voorgestelde leverancier waren niet geschikt voor orderverzamelen op het laagste niveau. Een gebrek aan ruimte voor bestuurders om uit te stappen in de smalle gangpaden was daar met name debet aan. Er was slechts 100 mm speling tussen de truck en de stellingen, waardoor bestuurders in de gangpaden niet uit de cabine konden stappen.
Nieuwe inzichten
De warehouse managers van Wollschläger hadden zich hier eigenlijk al bij neergelegd en een truckleverancier gekozen. Ze besloten echter toch ook nog even bij Crown op bezoek te gaan en daar de TSP 6000 serie te bekijken. Al snel kwamen ze tot nieuwe inzichten. Zo ontdekten ze dat de TSP 6000 hoogstapelaar de chauffeurs wél toelaat om uit te stappen in de gangpaden met de cabine op grondniveau. En er bleken meer voordelen te zijn. Zo ontdekten ze bij Wollschläger dat de TSP 6000 over een innoverend zitconcept beschikt en, niet onbelangrijk, tot lagere totale bedrijfskosten zou leiden.
Frontrail naar binnen
Het railontwerp aan de voorkant van de cabine onderscheidt de hoogstapelaar van Crown van andere smallegangentrucks. Dit lijkt een detail, maar het maakt in de praktijk een aanzienlijk verschil, zeker in bijzonder smalle gangen. Verkoopconsultant Markus Storm van het Crown filiaal in Dortmund legt dit als volgt uit: “In tegenstelling tot onze concurrenten loopt de frontrail van de cabine in een hoek naar binnen, in plaats van de volledige breedte te beslaan. Daardoor komt er vooraan ruimte vrij zodat de bestuurder in gangpaden kan uitstappen of zelfs vanuit de cabine ongehinderd goederen kan ophalen.”
11 meter
Voor Wollschläger was het vrij snel duidelijk dat de TSP 6000 aan alle vereisten voldoet. “Met dit type truck kunnen we niet alleen talrijke taken in het goederenmagazijn uitvoeren. We kunnen ook pallets plaatsen en ophalen en orders verzamelen, van het laagste tot het hoogste niveau, met slechts één truckmodel. De truck reikt tot een hoogte van 11 meter”, zegt Jörg Fiedrich, manager van het logistieke centrum van Wollschläger.
Tijd en kosten besparen
Werknemers hoeven niet langer van truck te wisselen om bij de pallet te komen waar de goederen worden opgehaald. Bovendien is het niet meer nodig om de orders per niveau in te delen, hetgeen het orderverzamelingsproces zou vertragen. “Met deze oplossing kunnen we veel efficiënter werken en tijd én kosten besparen”, aldus Jörg Fiedrich.
Orderproces veranderd
Naast opslag is orderverzamelen nu een hoofdactiviteit in het centrale magazijn. “Het orderproces is aanzienlijk veranderd“, zegt marketing manager Markus Werner. „Tegenwoordig bestellen onze klanten meerdere malen per week een klein aantal producten, in plaats van eenmaal per maand een grote hoeveelheid te kopen en die zelf op te slaan. Wij passen onze logistiek voortdurend aan aan de eisen van de klant. Ons bestaande magazijn voor kleine onderdelen en pallets voldeed niet meer. Tijdens het uitbreidingsproces hebben we de capaciteit voor in- en uitgaande goederen verhoogd, de opslagruimte voor kleine onderdelen uitgebreid met 116 meter legplanken en een nieuw hoogbouwmagazijn gecreëerd. “
800 orders per dag
In het hoogbouwmagazijn verwerkt het personeel nu dagelijks zo’n 800 orders. Dit gebeurt met behulp van de Crown trucks, die zijn uitgerust met elektronische displays en mobiele scanners voor orderverzamelen. Voor een dergelijk groot ordervolume is ongehinderde toegang tot de goederen en een snelle plaatsing van de vorken van cruciaal belang. “De TSP 6000 garandeert een uiterst snelle plaatsing van de vorken omdat talrijke hydraulische en rijfuncties simultaan kunnen worden bediend”, zegt logistiek manager Jörg Fiedrich.
Simultaan
Jörg Sowa, hoofd van het Crown filiaal in Dortmund, voegt hieraan toe: “Dubbelwerkende en multifunctionele bedieningselementen zijn rond de natuurlijke bewegingsruimte van de bestuurder geplaatst, zodat alle hoofdfuncties van de truck intuïtief worden gecombineerd. Hoe meer taken we simultaan kunnen uitvoeren, hoe efficiënter en winstgevender we kunnen werken.”
Innovatief zitconcept
Niet alleen de logistiek managers van het magazijn waren direct onder de indruk van de TSP 6000. Ook het magazijnpersoneel werd bij het besluitvormingsproces betrokken. Het innoverende zitconcept van de TSP 6000 werd unaniem goedgekeurd. Met de exclusieve MoveControlTM stoel van Crown kunnen de bestuurders kiezen tussen verschillende zit- en stahoudingen. Ze kunnen de stoel bovendien 110 graden draaien, in vier standen. Multifunctionele bedieningselementen zitten op de beklede armleuningen, zodat de bestuurder veel ruimte heeft tijdens het orderverzamelen.
Veilig gevoel
“In de eerste plaats waren onze werknemers niet vertrouwd met orderverzamelen op een hoogte van meer dan 11 meter. Maar de trucks van Crown gaven hen van het begin af aan een veilig gevoel”, legt Jörg Friedrich uit. Dit is volgens hem te danken aan Crowns speciaal ontworpen gesloten mast, die torderen of uitzwaaien minimaliseert. De massakracht van de gedragen last wordt hierbij gelijkmatig verdeeld van het platform via de mast tot het frame en verder door de aandrijfeenheid tot de vloer.
Inductiegeleiding
De krachtige hef- en rijmotoren met wisselstroom garanderen een gestroomlijnde en precieze acceleratie, waardoor de bestuurder zich nog veiliger voelt.
Trucks met inductiegeleiding maken het sturen in gangpaden overbodig. Mobiele persoonsbescherming verhoogt de veiligheid in de vijf smalle gangpaden van het magazijn.
Kapot
Naast de efficiency- en veiligheidsoverwegingen is er nog een reden waarom Wollschläger zo tevreden is over de samenwerking met Crown. Als het bedrijf had gekozen voor een afzonderlijke hoogstapelaar en een orderverzameltruck, dan zou het werken op het hoogste of het laagste niveau direct onmogelijk zijn zodra een van de trucks kapot gaat. Jörg Fiedrich: “Dat konden we ons niet veroorloven, aangezien 80 tot 90 procent van ons dagelijkse magazijnwerk bestaat uit orderverzamelen. Met de TSP-trucks van Crown blijven we altijd in bedrijf, zelfs als slechts één truck operationeel is.”
Kosten
Lage totale bedrijfskosten zijn uiteraard van cruciaal belang bij de aankoop van een truck. De Acces 1 2 3 TM geïntegreerde systeembesturing op de TSP 6000 serie controleert continu alle bedieningsgegevens om een maximale inzet te garanderen. Deze technologie integreert specifieke diagnose- en programmeringsfuncties. In combinatie met de InfoPointTM storingsanalyse en goed bereikbare modules levert dit een uiterst betrouwbaar trucksysteem.
Hogere productiviteit
Slechts 50 van de in totaal 600 werknemers van Wollschläger werken in het magazijn. Zij garanderen de dagelijkse verzending van meer dan 2.000 orders, dat staat gelijk aan ruim 6.000 artikelen, in Duitsland, naar Europa en over de hele wereld. Meer dan 98 procent van deze goederen wordt nog de volgende dag bij de klant geleverd. Voorraadorders vóór 16.00 uur gaan nog dezelfde dag naar de logistiek dienstverlener voor aflevering.
Optimistisch
Binnenkort zal Wollschläger in zijn hoogbouwmagazijn beschikken over 4.800 palletplaatsen, in plaats van de 3.500 die er nu zijn. “Met de TSP-oplossing mogen we optimistisch zijn, aangezien het aantal orders in de toekomst ongetwijfeld nog zal stijgen. Hoewel het nieuwe hoogbouwmagazijn pas sinds kort in vol bedrijf is en we nog niet precies kunnen bepalen welke rol de hoogstapelaars hebben gespeeld in onze snellere verwerkingscapaciteit, weten we al wel dat we nu veel productiever werken dan voorheen”, besluit Jörg Fiedrich.