De prijs voor het internationale containervervoer is flink gedaald. De recordprijzen van de afgelopen twee jaar hebben plaatsgemaakt voor goedkopere tarieven; de prijzen zijn terug op het niveau voor corona.
Economische teruggang
Oorzaak van de daling is de economische terugval waardoor er minder goederen vervoerd worden. De vraag nu is; hoe diep zakken de prijzen en komt er een prijzenoorlog tussen de rederijen. Alan Murphy van onderzoeksbureau Sea-Intelligence signaleert in het FD dat alle ingrediënten voor een verdere daling aanwezig zijn. ‘Een herhaling van de extreem lage tarieven zoals in 2015-2016 is zeker mogelijk.’
Dalende vervoersvraag
De meeste analisten en rederijen gaan ervan uit dat het containervolume volgend jaar zal dalen. De Deense rederij Maersk verwacht voor 2023 een daling met 2% tot 4% vergeleken met 2022. In de voorgaande raming was de rederij optimistischer met een bandbreedte van plus 1% tot min 1%.
Daling van 88%
Van de extreem lage tarieven uit 2015-2016 is nu nog geen sprake, ondanks de sterke terugval. Volgens de containerindex van het Britse onderzoeksbureau Drewry ligt de gemiddelde prijs momenteel rond $2100, 77% lager dan een jaar eerder. In de weken voor de coronapandemie lag de prijs rond $1600.
Rotterdamse haven goedkope route
Op de route tussen Shanghai en Rotterdam bedraagt de daling zelfs 88%. Een container van 40 voet laten transporteren kostte voor deze route begin januari ruim $14.000 en nu rond de $1674. Daarmee is Shanghai-Rotterdam veranderd van de duurste in een van de goedkoopste op de belangrijkste handelsroutes. Op de route Rotterdam naar New York blijft het tarief met $7000 erg hoog. Dat komt door de grote verstoringen in de havens aan de Amerikaanse oostkust.
Murphy houdt een slag om de arm hoe lang de dalende prijzen standhouden. De economische ontwikkeling is onzeker en dus ook de vervoersvraag. ‘En als China toch weer op de rem trapt in zijn coronabeleid en havens op slot gooit, kan de prijs zo weer stijgen.’