Bedrijven, belangenorganisaties, opleiders, verzekeraars en verladersorganisatie EVO nemen het initiatief voor een zogenoemde ‘Code Gezond en Veilig Magazijn’.
Deze nieuwe code moet bedrijven concrete handvatten geven om de veiligheid in hun magazijn nog verder te verbeteren. De partijen die het startschot voor de code gaven, bestaan naast EVO onder andere uit werkgevers- en bracheorganisaties, leveranciers van interne transportmiddelen, BMWT, Nederlands Verbond van de Groothandel (NVG), VeLA, VNO-NCW en MKB Nederland. Maar ook bedrijven die eerder de prijs voor het Veiligste Magazijn van Nederland wonnen doen mee – zij leveren ‘best practices’ voor de code. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ondersteunt het initiatief.In 2016 moet de code gereed zijn. Opvallend detail is dat vorig jaar door voormalig BMWT directeur Anton van Loon en de VeLA een overeenkomstig keurmerk voor magazijnen is geopperd.. Volgens EVO staat deze Code daar geheel los van.
Ontwikkelen
Nederland telt ruim 100.000 bedrijven met een magazijn. Van de groothandelaar in verf tot het Europese distributiecentrum van een lampenfabrikant. In deze magazijnen werken ruim 210.000 reach- en heftruckchauffeurs en nog eens honderdduizenden collega magazijnmedewerkers, zoals orderpickers. Bedrijven stellen veiligheid in en om het magazijn voorop, maar stellen tegelijkertijd dat er te weinig concrete handvatten zijn die bedrijven hierbij kunnen helpen. Daarom willen bedrijven, belangenorganisaties, opleiders en verzekeraars samen risico’s en de daarbij behorende veiligheidsaanpak in kaart brengen.
Ongevallen
Hoewel het aantal bedrijfsongevallen in magazijnen licht daalt, willen de betrokken partijen dit structureel verder terugdringen. Jaarlijks vinden er bijvoorbeeld 1.500 bedrijfsongevallen plaats met heftrucks – waarvan gemiddeld zeven met dodelijke afloop. Het aanrijden van een voetganger komt het meest voor. Volgens de initiatiefnemers van de code zijn gedrag en een gebrek aan veiligheidsbewustzijn belangrijke oorzaken van deze ongevallen.