Er is Europa veel aan gelegen om het chauffeurstekort aan te pakken. Jonge bestuurders zullen ervaring kunnen opdoen dankzij begeleid rijden: vanaf 17 jaar zullen ze kunnen leren rijden en een rijbewijs halen. Als ze slagen voor het rijexamen, zullen ze vanaf hun 18e verjaardag alleen de weg op mogen en als beroepschauffeur mogen werken zodra dat voor een specifieke baan is toegelaten.
Nieuwe regels chauffeurs
Het aantrekken van chauffeurs die niet goed Nederlands spreken moet makkelijker worden. Een kandidaat-bestuurder de taal van het land waar hij het examen aflegt niet beheerst en geen beroep kan doen op een tolk, zullen de nieuwe regels gemakkelijker maken om het examen af te leggen in een EU-land waarvan de bestuurder de taal kent. Dit zal het leven van mobiele burgers in de EU, met name jongeren, vergemakkelijken en ervoor zorgen dat zij worden getest op hun rijvaardigheid in plaats van op hun talenkennis.
Proeftijd

De Europese Commissie stelt een proeftijd voor van ten minste twee jaar voor beginnende bestuurders die geslaagd zijn voor hun examen en nultolerantie voor rijden onder invloed. Dat is essentieel: jonge bestuurders maken maar acht procent van alle bestuurders uit, maar bij twee op vijf dodelijke ongevallen is een auto- of motorbestuurder jonger dan dertig jaar betrokken.
Wie zich niet houdt aan de verkeersregels kan straks harder worden aangepakt. De laatste jaren werd ongeveer 40 procent van de overtredingen in een ander EU-land niet bestraft omdat de dader niet werd geïdentificeerd of de betaling van de boete niet werd afgedwongen.
Handhaving
Nu wordt voorgesteld om dat probleem aan te pakken door handhavingsautoriteiten toegang te verlenen tot de nationale rijbewijsregisters. De Commissie stelt ook voor om de rol van de nationale contactpunten te versterken, zodat ze beter kunnen samenwerken met de handhavingsautoriteiten die overtredingen onderzoeken. Daardoor zullen de huidige tekortkomingen worden aangepakt in de samenwerking tussen de lidstaten bij het onderzoeken van overtredingen.
Voorts heeft de huidige wet betrekking op enkele van de meest voorkomende en zwaarste overtredingen, zoals te snel rijden en rijden onder invloed. De Commissie stelt voor het toepassingsgebied van de wet uit te breiden tot:
- onvoldoende afstand houden tot de voorligger;
- gevaarlijke inhaalmanoeuvres;
- gevaarlijk parkeren;
- een of meer doorlopende witte lijnen overschrijden;
- tegen de rijrichting in rijden;
- de regels voor het gebruik van noodcorridors niet volgen;
- rijden met een te zwaar geladen voertuig.

Daardoor zullen die overtredingen minder onbestraft blijven en zullen de lidstaten daders uit andere EU-landen beter kunnen bestraffen. Overtreders uit binnen- en buitenland zullen gelijk worden behandeld.
Rijverbod
Om straffeloosheid onder verkeersovertreders te voorkomen, zal een nieuw systeem worden ingevoerd dat een rijverbod in de hele EU mogelijk maakt als een lidstaat daartoe besluit omdat een bestuurder een overtreding op zijn grondgebied heeft begaan.
Digitaal rijbewijs
De richtlijn introduceert een digitaal rijbewijs dat toegankelijk is via een mobiele telefoon of een ander digitaal apparaat en dat in de hele EU zou worden erkend. Doordat de hele procedure online zal kunnen worden afgewikkeld, zullen administratieve procedures en de vervanging, verlenging of inwisseling van rijbewijzen vlotter verlopen.
De richtlijn bevat minimumeisen om de interoperabiliteit van digitale rijbewijzen in de hele EU mogelijk te maken, die later nader zullen worden omschreven. Na een overgangsperiode zal standaard een digitaal rijbewijs worden afgegeven, maar bestuurders zullen ook een fysiek rijbewijs kunnen krijgen, of beide.
Het B-rijbewijs gaat van een maximumgewicht van 3,5 ton naar 4,25 ton, maar dit geldt enkel voor het besturen van zero-emissievoertuigen. Dit omdat voertuigen op alternatieve brandstoffen zwaarder zijn.