Een op de drie bedrijven heeft plannen om in de nabije toekomst een of meerdere inkoopfuncties uit te besteden. Daarnaast gaat het steeds vaker om de uitbesteding van strategische processen, zoals supplier management. Van de respondenten gaf 29 procent aan dat zij de inkoop van directe materialen zou willen uitbesteden aan een derde partij.
Conclusie
Belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat BPO Procurement volwassen wordt. Stefan Westdijk, Sourcing Strategies Leader bij Capgemini Nederland: “Doordat steeds meer organisaties ervaring hebben met outsourcing van (delen van) inkoop, krijgen zij meer inzicht in het proces van outsourcing en de te behalen voordelen. Met het groeien van het vertrouwen, zien we een verschuiving van de focus op minder strategische naar meer strategische inkoopfuncties.”
Voordelen
Een meerderheid van de bedrijven noemt als belangrijkste voordeel van BPO Procurement dat zij zich beter kunnen richten op hun kernactiviteiten. Daarnaast is de personele invulling van de inkoopafdeling geen zorg meer en kan optimaal gebruik worden gemaakt van externe kennis en vaardigheden. Andere voordelen die werden genoemd zijn het reduceren van de kosten van transactieprocessen en het standaardiseren van processen.
Veel energie
De voornaamste zorg die er is met betrekking tot BPO Procurement, is dat de relatie tussen de organisatie en de uitbestede inkoopfunctie formeler en dus minder flexibel wordt. Daarnaast vinden veel respondenten dat de bedrijven veel energie moeten steken in de voorbereiding van de outsourcing om geen controle te verliezen over de uitbestede processen.