Voor het tweede achtereenvolgende jaar is de verkoop van brandstoffen in Nederland gedaald. Dat constateert de Nederlandse Organisatie voor de Energiebranche (NOVE) op basis van recente cijfers van het CBS.
De daling van 2013 ten opzichte van 2011 voor diesel, benzine en LPG bedraagt 5%. Ten opzichte van 2012 daalde de brandstofplas met 1,6%. Voor de langere termijn is de verwachting dat de krimp in de verkoop van brandstoffen zal voortzetten, aangezien de groei van het wagenpark in Nederland, zowel zakelijk als particulier, stagneert. Ook de ontwikkelingen naar zuinigere voertuigen, samen met een groei van het aantal elektrische voertuigen, zal aanhouden. ‘De oplopende brandstofprijzen zullen naar alle waarschijnlijkheid ook invloed hebben op de versnelde overschakeling van brandstofheftrucks (diesel/LPG) naar het goedkopere aardgas en/of vervanging door elektrische heftrucks’ (red.).
Hoofdoorzaken
NOVE noemt drie hoofdoorzaken voor de daling in de brandstofverkopen: (1) voertuigen worden steeds zuiniger, waardoor het gemiddelde verbruik afneemt; (2) het afgelopen jaar zaten we nog in een periode van economische teruggang; (3) vanwege de accijnsverschillen wordt al sinds 2013 meer over de grens getankt, waardoor volume weglekte naar het buitenland. NOVE is bang dat dit laatste effect in 2014 veel heftiger is, door de eenmalige accijnsverhogingen plus de automatische indexatie van accijnzen per 1 januari j.l. De organisatie roept daarom het kabinet op deze verhogingen terug te draaien en de jaarlijkse automatische indexering, waardoor Nederland steeds verder uit de pas loopt met de buurlanden, af te schaffen.
mln liter | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | % 2012-2013 | % 2011-2013 |
Diesel | 7687 | 7783 | 7512 | 7417 | -1,3% | -4,7% |
Benzine | 5589 | 5697 | 5495 | 5407 | -1,6% | -5,1% |
LPG | 568 | 541 | 539 | 499 | -7,4% | -7,8% |
TOTAAL | 13844 | 14021 | 13546 | 13323 | -1,6% | -5,0% |
Cijfers afkomstig van CBS, bewerking NOVE