Otrium kondigt de lancering aan van een speciaal kledingreparatieprogramma voor beschadigde retourzendingen. De nieuwe service volgt na een succesvolle pilot. Het initiatief wordt uitgevoerd in samenwerking met Bleckmann, dat sinds kort ook de logistiek voor Amazon verzorgt.
Samen met Bleckmann zet Otrium de volgende stap in zijn strategische reis om te helpen het aantal kledingstukken dat uiteindelijk op de vuilnisbelt belandt of wordt vernietigd, te verminderen.
Kevin Carolan, directeur logistiek bij Otrium: “Het voorkomen van afval is een belangrijk onderdeel van het DNA van Otrium, en dankzij onze samenwerking met Bleckmann en hun Renewal Workshop team kunnen we nu het merendeel van de beschadigde retourzendingen repareren en weer in omloop brengen.”
Otrium en Bleckmann pilot
In april 2023 startten beide bedrijven een pilot van drie maanden in de vestiging van Bleckmann in Almelo. Tijdens de pilot heeft het team van de Renewal Workshop bij Bleckmann maandelijks meer dan 1.000 geretourneerde kledingstukken, schoenen en accessoires voor Otrium refurbished.
“Met honderden high-end labels op het platform hadden we een efficiënte oplossing nodig die was afgestemd op de behoeften van een breed scala aan producten – van schoenen en jassen tot tassen,” legt Marlot Kiveron, Hoofd Duurzaamheid bij Otrium, uit. “Het team van Renewal Workshop heeft nauw met ons samengewerkt om een gestroomlijnd en schaalbaar proces te ontwikkelen dat kan meegroeien met onze ambities, waardoor we als-nieuwe reparaties kunnen leveren met de snelheid van e-commerce. Hun combinatie van doelgerichtheid, professionaliteit, flexibiliteit en expertise maakt hen de ideale partner voor dit soort projecten.”
Voorraadvolgsystemen
De geïntegreerde datamogelijkheden van Bleckmann waren ook cruciaal voor het succes van de samenwerking. “Het verzamelen en analyseren van gegevens kan van vitaal belang zijn bij het aantonen van de commerciële levensvatbaarheid van duurzaamheidsinitiatieven,” zegt Tamara Zwart, directeur Renewal Workshop bij Bleckmann. “Met behulp van onze geavanceerde voorraadvolgsystemen stelden we vast dat 70% van de vernieuwde Otrium voorraad binnen zeven weken was verkocht. We zijn allemaal erg blij met de resultaten!”
CO2 uitstoot reductie
Vaayu, de software voor het bijhouden van de CO2-uitstoot, berekend dat een gerenoveerde retourzending die bij Otrium wordt verkocht gemiddeld 2,760 kg CO2-uitstoot en 69 g afval voorkomt, wat bewijst dat dit programma een positieve impact kan hebben op zowel de planeet als het bedrijf.
Tegen het einde van 2023 willen beide bedrijven ten minste 25.000 beschadigde kledingstukken hebben gerepareerd.