Booming
Het uitgangspunt was duidelijk: Containervervoer is booming! De afgelopen decennia nam het transport van containers wereldwijd enorm toe en tot 2012 zal de wereldwijde containerafhandeling jaarlijks met gemiddeld 9,8% stijgen. Het aantal containers dat de komende tien jaar zijn weg naar en door Europa vindt, zal volgens BCTN zelfs verdubbelen. Die explosieve groei heeft vanzelfsprekend grote gevolgen voor het internationale transportverkeer, dat toch al onder druk staat vanwege de grote congestieproblemen en de roep om duurzamere transportmethoden om de invloed op het milieu te beperken.
Partners
Samen met een aantal belangrijke partners uit de logistieke sector, waaronder Heineken Supply Nederland, Kuehne & Nagel, Maersk Line, DP World, Initi8, Ecofys en het Havenbedrijf Rotterdam, gaf BCTN tijdens het symposium een duidelijke visie op de toekomst van containertransport. “Intermodaal vervoer is ons inziens de enige oplossing voor een duurzame toekomst in deze transportsector,” verklaarde Willem van den Heuvel, directeur van BCTN. “Milieuvoordelen worden bereikt door een lagere geluidsproductie, een lager gemiddeld brandstofverbruik per container, een vermindering van uitstoot van schadelijke stoffen en fijnstof en een aanzienlijke vermindering van nutteloos leeg containertransport.”
CO2 neutraal
Intermodaal bargevervoer, waarbij containers deels per schip en deels over de weg worden vervoerd naar hun eindbestemming, wordt gezien als de meest efficiënte wijze van containertransport in Nederland. Nu, maar vooral ook voor de toekomst. Bovendien levert deze methode duurzame voordelen voor het milieu op, waardoor BCTN containers al op zeer korte termijn CO2-neutraal kan transporteren.
Vier transferia
“BCTN beschikt in Nederland al over vier van deze transferia (inland terminals),” vervolgt Van den Heuvel. “Onze terminals in Nijmegen, Wanssum, ’s-Hertogenbosch en Hengelo zorgen jaarlijks voor een volume van zo’n 400.000 teu, oftewel bijna 10% van het totale Nederlandse maritieme containervolume. Vanwege de duurzame mogelijkheden van intermodaal transport en de grote groeipotentie breidt BCTN haar terminalcapaciteit binnen drie tot vier jaar uit naar zo’n 900.000 teu. Ik durf daarom ook met een gerust hart te zeggen dat BCTN klaar is voor een duurzamer toekomst in de logistieke sector!”