“We willen af van de onzekerheden over de kosten van ons intern transport en de steeds terugkerende onderhandelingsrondes bij elke herinvestering”, stelt afdelingsmanager intern transport Tom van den Berg van de Floraholland vestiging in Naaldwijk. “Een van de eerste stappen die we hiervoor zetten is het contract met BAT.””
Floraholland komt tot haar keuze na een uitgebreide benchmark waarbij diverse essentiële aspecten van de tractiebatterij zijn bekeken. De veiling vergeleek van enkele batterijleveranciers de service, de laders, het onderhoud, de levercondities en de prijs. “BAT kwam hierbij als beste uit de bus”, vervolgt Van den Berg. “Dit beeld hadden we inmiddels ook al gekregen tijdens de zes jaar dat we deze leverancier in huis hadden. Het product is prima, evenals de service. Het totaalplaatje klopt gewoon helemaal.”
Uniek concept
Het leveringscontract is gebaseerd op het Partnerplan van BAT. Binnen dit Partnerplan zijn de prijzen voor de levering en het onderhoud van batterijen voor de komende drie jaar via een open calculatie scherp opgesteld. “We geven de klant directe inzage in de kosten”, legt BAT directeur Alfred van Felius uit. “De marges stellen we vooraf vast en daarnaast laten we zien wat de werkelijke kosten zijn. De klant heeft hierbij het recht tot controle via zijn accountant.”
Op advies van BAT heeft Floraholland de herinvestering in haar batterijen vervroegd om niet geconfronteerd te worden met de snel stijgende loodprijzen van dit moment. Al met al levert het de veiling een kostenbesparing van ten minste 15%.
Gelijke condities
De looptijd van het Partnerplan tussen BAT en Floraholland bedraagt in principe drie jaar met een optie tot verlenging. Het Partnerplan van BAT is opgesteld voor de vestiging Naaldwijk, maar ook de andere locaties kunnen rekenen op een contract op basis van dezelfde condities.
Elektrisch aangedreven intern transportmiddelen zijn onontbeerlijk binnen de hectische veilingwereld van Floraholland. Alleen de vestiging in Naaldwijk telt al ruim 600 transporteenheden zoals elektrotrekkers en heftrucks, die allen afhankelijk zijn van een tractiebatterij voor de energievoorziening. Het contract omvat de levering van zes verschillende typen batterijen en bijpassend hoog frequent laders.
Foto: Tom van den Berg (rechts) en Alfred van Felius bekrachtigen symbolisch de verbintenis