Automotive logistiek beklaagt zich over slechte samenwerking • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Automotive logistiek beklaagt zich over slechte samenwerking


De automotive industrie maakt het zichzelf onnodig moeilijk door slecht te communiceren met de logistieke partners en weinig inzicht te geven in processen, plannen en ontwikkelingen. Dat is een van de voornaamste conclusies uit de Automotive Logistics Europe conferentie, die vorige week in het Zwitserse Montreux werd gehouden.

Fabrikanten van auto’s communiceren ronduit slecht met hun partners, toeleveranciers en distributeurs en ze geven nauwelijks inzicht in hoe hun supply chain in elkaar zit. Hierdoor laat de efficiency in de automotive sector ernstig te wensen over en dat is, juist in een tijd dat de sector het zo ontzettend zwaar heeft, een bijzonder kwalijke zaak.

Tijdens de conferentie in Montreux kwamen zo’n 200 afgevaardigden van zowel de auto-industrie als de diverse toeleveranciers en supply chain partners bij elkaar om te praten over een betere samenwerking en meer efficiency in de totale supply chain. Onder de aanwezigen waren onder meer afgevaardigden van grote autoconcerns als
Ford, Renault-Nissan en Audi. Zij kregen het flink voor de kiezen.

Slechte communicatie
Zo deed Manuel Formis namens toeleverancier Honeywell een boekje open over de slechte communicatie. “Als de introductie van nieuwe modellen werd uitgesteld, dan vergaten de autofabrikanten dat vaak aan hun toeleveranciers te vertellen, waardoor die onnodig druk bleven met het fariceren of transporteren van onderdelen.”  Samenwerking met andere toeleveranciers bleek in de praktijk niet te werken, aldus Formis, en daardoor zijn de logistieke kosten voor de automotive industrie nog altijd veel te weinig flexibel.
 
Synchronisatie
Overigens waren er ook positieve geluiden te horen in Zwitserland:  Jaguar Land Rover heeft zijn logistiek de afgelopen jaren succesvol uitbesteed aan DHL Exel en Renault heeft een financiële slag kunnen slaan door een sychronisatie te bewerkstelligen tussen productie en logistiek en meer discipline aan te brengen in vooruitzichten en planningen.
 
Evenement
De conferentie Automotive Logistics Europe een van de wereldwijde bijeenkomsten voor logistieke partners in de automotive industrie. Het evenement wordt georganiseerd door het Britse Automotive Logistics magazine en Finished Vehicle Logistics.  Sponsors van de bijeenkomst zijn onder meer Ceva Logistics, Russian Transport Lines; Wallenius Wilhelmsen Logistics, NYK Logistics en Schoeller Arca Systems

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven