Ga naar hoofdinhoud

Arbeidsinspectie maakt speerpunt van ongelukken bij laden en lossen


De Nederlandse Arbeidsinspectie wil een einde maken aan illegale arbeid en ongevallen bij laden en lossen. Het plan voor 2022 moet voor sterke reductie zorgen van het aantal incidenten.

De Inspectie SZW (vanaf volgend jaar Nederlandse Arbeidsinspectie genaamd) heeft zijn plannen bekendgemaakt voor 2022. De focus ligt op de aanpak van onderbetaling, illegale tewerkstelling, arbeidsuitbuiting én het terugdringen van ongevallen bij het laden en lossen.

Dat blijkt uit de plannen van de Nederlandse Arbeidsinspectie zoals de dient per 202 heet.

Lees ook
‘Als het bij het dock misgaat, is het leed niet te overzien’

Programma 2022

De focus van het programma is eerlijke transport en logistiek binnen de sector zonder oneerlijke concurrentie tussen werkgevers en zonder verdringing van werknemers door onderbetaling, illegale tewerkstelling, arbeidsuitbuiting en/of de inzet van schijnconstructies.

Daarnaast richt het programma zich op het veilig werken binnen deze sector, in het bijzonder bij het laden en lossen.

Luister ook naar de podcastserie
4 gesprekken over veilig werken in het magazijn

Maatschappelijk belang

De inspectiedienst wil met zijn plan van aanpak meerdere problemen in de sector tackelen waaronder:

  • het bestrijden van onderbetaling en illegale tewerkstelling van internationale chauffeurs;
  • het bestrijden van onderbetaling en illegale tewerkstelling van arbeidskrachten binnen de pakket- en koerierssector;
  • het aantal ongevallen bij laden en lossen beperken door een bijdrage te leveren aan bewustwording en gedrag (veiligheidscultuur);
  • ondernemingen die eerder in overtreding zijn geweest weer onder de loep nemen om vast te stellen of ze zich nu aan de regels houden (herinspecties).

Doelen voor 2022

Het programma streeft in 2022 de volgende doelen na:

  • De grote bedrijven in de pakket- en koerierssector aanzetten tot aanscherping van de interne werkwijze (zoals toegangscontrole, contractering, audits) met betrekking tot subcontractors;
  • Voor een aantal buitenlandse nevenvestigingen de constructies ontrafelen;
  • De communicatie naar en voorlichting aan buitenlandse chauffeurs verhogen zodat de regels beter bij hen bekend zijn.
Lees ook
PostNL ‘niet doof’ voor wantoestanden en predikt beterschap

Op internationaal terrein richt het programma zich op de buitenlandse chauffeurs en (postbus)bedrijven in het buitenland. Daarbij werkt de Inspectie samen met andere inspectiediensten en met de beleidsdirectie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven