Bij inlandterminal Alpherium in Alphen a/d Rijn is onlangs door Cargotec de eerste nieuwe Gloria reachstacker van Kalmar afgeleverd. De terminal wordt door Van Uden geexploiteerd.
Alpherium heeft gekozen voor deze machine voor containerhandling, omdat deze een lagere emissiewaarde heeft door toevoeging van AdBlue, zonder aan prestaties in te boeten. De Gloria is de vijfde generatie Kalmar reachstacker sinds de introductie in 1985. Vergeleken bij de bestaande DRF-reachstackers van Kalmar heeft de Gloria een compleet vernieuwde cabine met o.a. verbeterde zichtbaarheid van 90%, speciaal ontworpen joystick en ergonomisch ontworpen en zijdelings verstelbaar stuur, bedieningsconsole en pedalen. Daarnaast is er veel verbeterd op het gebied van de elektronica (o.a. redundant CAN-bus systeem, verbeterde aansluitingen en temperatuursafhankelijke koeling) en de hydrauliek (lastafhankelijke variabele hydraulische pompen).
Eco modes
De Gloria is als optie ook leverbaar met 3 Eco-modes (brandstofbesparing tot 20%), start-stop systeem (brandstofbesparing tot 10%), bandenspanningcontrole en een vooras met onafhankelijk draaiende voorwielen voor een grote verbetering van de bandenslijtage. Al deze verbeteringen zullen tot leiden tot meer comfort voor de chauffeur en lagere kosten per draaiuur, plus verminderde bandenslijtage. Het onderhoud van de machine is makkelijker en goedkoper geworden door langere onderhoudsintervallen en verbeterde elektronische storingsmelding en interfaces.
Containerhandling
Met een overslagcapaciteit van 116.000 TEU per jaar en 60.000 m2 opslagruimte wordt het transferium van Alpherium tot een van de grotere binnenvaartterminals van Nederland gerekend. Vanaf hier vindt een dagelijkse dienst voor containertransport over water plaats van en naar de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen. Een insteekhaven in de Gouwe biedt ruimte voor vier binnenvaartschepen. Met twee portaalkranen en een bargehandler worden de schepen gelost en geladen. De terminal ontlast de wegen in Zuid Holland jaarlijks van 7.500.000 vrachtwagen kilometers. Ambitie is om dit te laten groeien naar 10 miljoen kilometers per jaar.