Bij Ankerpoort worden diverse industriële minerale poeders en granulaten gemaakt. De ruwe grondstoffen, in de vorm van grove ‘stenen’, worden er gebroken, gezeefd, gemalen of op andere manieren bewerkt. Na deze bewerking vormen ze het basismateriaal voor allerlei dagelijkse producten van bijvoorbeeld staal, kunststof, glas en asfalt. Per jaar wordt er zo’n 140.000 ton aan o.a. ijzererts, bariet, bauxiet en mangaanerts verwerkt tot halffabrikaten en verpakt in zakken of bigbags. Ook worden de materialen wel in bulk geleverd aan de diverse industrieën.
Zware omstandigheden
De 11 hectare grote vestiging in Geertruidenberg, waar 72 mensen werken, is onderdeel van het grote Belgische Sibelco SCR concern. De Ankerpoort Groep telt 9 fabrieken, verspreid over de Europese Unie. Op het grote buitenterrein, waar de heftrucks voornamelijk rijden, zijn de omstandigheden zwaar. Zestien uur per dag en zes dagen per week moeten de trucks in alle weersomstandigheden paraat zijn en de chauffeur een aangename werkplek bieden.
Objectief
“Dat beseffen we ons terdege”, zegt Piet Jaspers, hoofd technische dienst van Ankerpoort. “Zij zitten het grootste deel van de dag op de truck en moeten dus comfortabel kunnen zitten en goed en efficiënt hun werk kunnen doen. We zochten dan ook een functionele truck met uitstekende ergonomische en veiligheidsverhogende eigenschappen. Met de Toyota 7-serie hebben we zes jaar naar tevredenheid gewerkt. In het vervangingstraject hebben we ook objectief gekeken naar andere leveranciers, maar de keus is toch weer op Toyota gevallen.”
Samenwerking
“Naast het feit dat de Tonero een kwalitatief uitstekende machine is en biedt wat wij zoeken, is ook de samenwerking voor ons een belangrijke pijler”, zegt Jaspers. “Vertrouwen, openheid en het vanuit de klant denken is voorwaarde om een duurzame relatie te onderhouden. Met Toyota Material Handling Nederland past dit plaatje. We hebben positieve ervaringen betreffende service en onderhoud en weten wat we aan elkaar hebben.”
Presentatie
Bij de introductie van de Tonero’s was er een belangrijke rol weggelegd voor Toyota. Door middel van een uitgebreide presentatie werden de verschillen en verbeteringen ten opzichte van de vorige trucks belicht en er werd uitvoerig over veiligheid en ergonomie gesproken. “Onze chauffeurs weten er nu na de introductie alles van af en kunnen er enthousiast mee aan de slag”, vertelt Jaspers. “Die betrokkenheid is van belang, daarom hebben wij hen ook in het hele traject gevraagd naar hun mening. Voor de motivatie en de zorgvuldigheid in de omgang met het materiaal en de veiligheid is het ons inziens niet meer dan normaal dat er terdege rekening gehouden wordt met degenen die ermee moeten werken!”
Comfortabel en veilig
Alle acht trucks beschikken over een stalen cabine en een volledig instelbare luchtgeveerde stoel. Deze draaibare stoel, in combinatie met de extra handgreep met claxon op de achterstijl, zorgt er voor dat ook het achteruitrijden comfortabel en veilig is. De machines hebben een integrale sideshift en zijn voorzien van het zogenaamde Tonero+ Productiviteitpakket. Naast de eerder genoemde draaibare stoel horen bij dit pakket ook hydraulische geveerde vorken, die zorgen voor een sneller en comfortabeler rijgedrag op oneffen oppervlakten en buitenterreinen. De trucks die nu bij Ankerpoort rondrijden, hebben een verbeterd koelsysteem met een groveraat-radiateur, een hogecapaciteit-koelvin en een oliekoeler voor de hydraulische olie.
Uitvoerige instructie voor chauffeurs