5 tips voor beter wifi in warehouses • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

5 tips voor beter wifi in warehouses


Black Friday en de kerst staan weer voor de deur. Een ware stress-test voor warehouse wifi, want netwerkproblemen in deze tijd van het jaar zijn totaal niet welkom! Met deze 5 wifi tips van Wouter Zijlstra van Greatwaves helpen we jouw bedrijf de winter door.

Hoe hoog hangt jullie wifi?

Bij de meeste magazijnen, loodsen en warenhuizen hangen de wifi zenders véél te hoog. Een opslag is regelmatig 5-10 meter hoog, terwijl je wifi zender maximaal op 3 meter hoogte mag hangen. Een wifi zender werkt namelijk als een paraplu; je kunt je voorstellen dat als je je paraplu op 3 meter boven je hoofd hangt je alsnog super nat wordt als het regent. Om dit op te lossen kun je ze lager hangen óf gebruik maken van richting zenders die, heel gericht, alleen signaal uitzenden binnen één gangpad.

Tip 1: Hang je wifi zenders niet hoger dan 3 meter of gebruik richting zenders.

Waar hang je de wifi zenders?

Een van de oplossingen die we vaak zien bij onze nieuwe klanten is dat een wifi zender ergens in een kastje of ergens in een stelling weggemoffeld. Vaak ook naast de printer, want daar lag de netwerkkabel nou eenmaal. Door de wifi zenders in de stellingen te plaatsen, heb je het slechtste signaal. Je moet immers door je eigen voorraad heen stralen. Het wifi signaal raakt daardoor versnipperd. Vergeet bovendien je order pickers niet, die continu door het signaal verstrooien door er met mobiele apparaten doorheen te lopen. Resultaat? Onbetrouwbaar en fluctuerend signaal.

Tip 2: Plaats wifi in het zicht en zonder obstakels er tussen.

Check je instellingen

Nog een veel gemaakte fout binnen warehousing is de wifi zenders zelf laten bepalen wat goede wifi is door gebruik te maken van “Automatische kanalen”. In het kort (MAND); dat kunnen ze helemaal niet goed.

Stel je wifi zenders daarom altijd handmatig in. We zien heel regelmatig dat wifi zenders ingesteld staan op bijvoorbeeld 80mhz kanaalbreedtes. Dit is is echt 100% fout. Deze instellingen zijn bedoeld om in een rechte lijn hoge snelheden te halen. Dat is misschien leuk voor de speedtest.net resultaten) maar je handscanners hebben dat helemaal niet nodig. Die willen graag betrouwbaarheid. Kies daarom voor 20mhz en je verbetert je signaal gelijk met 50%.

Tip 3: Kies de juiste kanalen handmatig en gebruik 20mhz kanaalbreedte.

Gebruik databekabeling

Deze tip had je wellicht niet verwacht in een artikel over wifi, maar kabel blijft koning. Sommige apparaten zoals printers, informatieschermen en inpakmachines werken simpelweg beter via een kabel. Dit komt omdat de wifi chip en de antenne in deze apparaten vaak erg slecht zijn. Dan kun je dus super goed wifi hebben, maar is je printer alsnog onbetrouwbaar. Bekabelen die dingen dus! Oh en gebruik je Mesh zenders? Lees hier waarom WiFi mesh geen goede oplossing is.

Tip 4: Zorg dat alle wifi zenders en belangrijke apparaten bekabeld aangesloten zijn

Zorg voor een goede basis (abonnement, netwerk)

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; het begint bij de basis. Internet in magazijnen werkt volgens het “shit in- shit out” principe. Vanaf je internet abonnement tot aan de router én de bekabeling; álles moet in orde zijn om te kunnen garanderen dat je wifi verbinding het goed doet tijdens piekdrukte. Belangrijk is ook dat je internet verbinding moet passen bij de fase waarin jouw bedrijf zit. Het heeft namelijk geen zin om €800,- per maand te betalen voor de dikste glasvezelverbinding als je vervolgens maar drie wifi punten ophangt in een hal van 10.000m2.

Tip 5: Regel kwalitatieve internetverbinding die past bij jullie groei

Bonus tip: Wat als het mis gaat?

Eigenlijk is er nog véél meer te vertellen over magazijn wifi. Daarom dus nog één bonus tip. Hebben jullie een plan voor als het er uit ligt? Dat kan namelijk een hele hoop chaos schelen. Zorg voor een duidelijke instructie over wat mensen moeten doen als het internet / wifi stuk of onbruikbaar is. In sommige situaties kan een 4G hotspot met dezelfde wifi naam & wachtwoord (waar dus je apparaten automatisch mee verbinden) je echt even uit de brand helpen. Kun je je digitale proces ook even handmatig doen? Zorg dan dat mensen weten hoe dat werkt en wie dat coördineert vóórdat het een keer mis gaat. Hoe lang mag het internet er uit liggen voordat het echt een probleem wordt? Een duidelijk “noodplan” kan je bakken met geld schelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven