Nederlanders die goederen of diensten via internet kopen zeggen dit jaar weer iets meer problemen te ervaren dan in 2015. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ruim vier op de tien online shoppers (42 procent) zegt in 2016 moeilijkheden gehad te hebben bij het kopen van spullen of diensten via internet. Een jaar eerder was dat met 40 procent iets minder.
Als voornaamste probleem geven e-shoppers volgens het CBS op dat goederen of diensten te laat bezorgd worden. 23 Procent van de mensen die goederen of diensten via internet kochten, meldden dit. Daarna worden technische problemen (12 procent) bij het bestellen of betalen via internet genoemd. Ook zegt 9 procent van de e-shoppers dat ze het afgelopen jaar verkeerde of beschadigde goederen bezorgd kregen.
Digitale koopfraude
Het aantal online kopers die moeilijkheden ondervonden omdat bedrijven geen goederen of diensten in Nederland leverden is gestegen van 4 procent in 2015 naar 6 procent dit jaar. Zo meldt het CBS verder. Een klein deel van de e-shoppers, 3 procent, zegt last gehad te hebben van digitale koopfraude. In 2015 was dit iets lager, 2 procent.