M.J. van Riel is van oorsprong een transportbedrijf, dat tijdens de eerste vraag naar (mobiele) kranen meegegroeid is met de ontwikkeling van kranen. In 1984 heeft Martin van Riel het ouderlijk bedrijf overgenomen en stevig uitgebreid. In 2000 is daar het bedrijf Varitrans aan toegevoegd, dat voorheen door zijn broer John werd gerund.
De slogan die M.J. van Riel hanteert, is veelzeggend: ‘authentiek en krachtig’.
M.J. van Riel heeft als kerntaak de verhuur van allerlei soorten kranen en beperkt zich daarbij niet alleen tot de verhuur alleen. Ook de toepassingsgebieden waar de kranen worden ingezet zijn bekende terreinen voor M.J. van Riel.
Sleutels
Accountmanager Paul Jonkman overhandigde de sleutels van de 16-tons Doosan aan directeur Martin van Riel op het enorme terrein van de vestiging van M.J. van Riel te Tilburg. Hij deed dit onder het toeziend oog van enkele werknemers, die inmiddels stonden te popelen om met de nieuwste aanwinst aan de slag te gaan.
Geringe doorrijhoogte
Directeur Martin van Riel laat de Doosan D160S-5 inzetten bij diverse projecten.
Dankzij de geringe benodigde doorrijhoogte is de machine op locatie inzetbaar voor het wisselen van contragewichten van de mobiele kranen. De heftruck zal regelmatig door het werkgebied van M.J. van Riel getransporteerd worden, vooral voor projecten die een kraancapaciteit boven de 100 ton vragen is de Doosan een sterk inzetbare machine.
Kantelende cabine
De uitvoering waar Van Riel voor heeft gekozen, is er een met een naar opzij kantelende cabine, waardoor diverse componenten makkelijk en snel toegankelijk worden, het kantelen van de cabine gaat bijzonder gemakkelijk door de gemonteerde elektrische hefpomp onder de cabine. De cabine zelf is ruim uitgevoerd en reduceert het geluid, de chauffeur is goed beschermd en zit comfortabel op de luxe luchtgeveerde stoel. Stoel, stuurkolom en bedieningsconsole met de ventielhandels zijn instelbaar voor een maximale ergonomie.
Prima gevoel
De bedieningshandels van de hydraulische functies geven een prima gevoel, een absolute pré bij de nauwkeurige positionering van zware lasten. Van Riel heeft gekozen voor een 4 weg ventielblok; naast de standaard hef- en tiltfunctie is de machine uitgerust met een side-shift/vorkversteller-combinatie. In het kader van maximale veiligheid maakt ook deze zware machine gebruik van het Doosan OSS systeem, waarbij, zodra de chauffeur zijn stoel verlaat, een aantal functies geblokkeerd wordt, zoals heffen en tilten.
Bediening van de 3-gangen transmissie kan naar keuze handmatig of volledig automatisch worden ingesteld. Ook hier is de bediening zeer nauwkeurig te noemen, het positioneren van enorme massa’s gaat nauwkeurig en voorspelbaar.
Direct ingespoten common-rail
De DL06 5,9 liter 6 cilinder common-rail diesel is in beheer van Doosan ontwikkeld, we spreken hier over een direct ingespoten common-rail diesel met turbo die bij 2200 omwentelingen een indrukwekkende 116 Kilowatt (160 Pk) aan vermogen tot beschikking stelt. De emissie valt binnen de Euro Stage-3 norm, waarbij er efficiënt met brandstof wordt omgegaan.