Minder schadekosten en meer veiligheid bij Volvo Cars • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Minder schadekosten en meer veiligheid bij Volvo Cars


Naast duurzaamheid staat veiligheid hoog in het vaandel bij Volvo Cars. Het warehouse in Maastricht vroeg A-SAFE een plan op te stellen om de veiligheid te verbeteren. Het resultaat: aanzienlijk minder schade aan staanders van magazijnstellingen en geen aanrijdingen tussen heftrucks en voetgangers meer. 

Sinds de aanrijdbeveiliging van A-SAFE is gemonteerd, is geen enkele aanrijding of bijna-aanrijding met voetgangers genoteerd.

Het warehouse fungeert als ‘exchange terminal’ voor Volvo-onderdelen. Alle defecte onderdelen die ergens op de wereld door een Volvo-dealer zijn vervangen, gaan naar Maastricht. “Dit jaar ontvangen we naar schatting 300.000 tot 350.000 onderdelen”, vertelt Mart Deckers, verantwoordelijk voor de operatie in Maastricht. “Het eerste wat we doen, is al die onderdelen identificeren. Vervolgens controleren we de kwaliteit. Onderdelen die niet door de beugel kunnen, worden gerecycled. De andere onderdelen gaan in opslag totdat ze op transport gaan naar een door Volvo gecontracteerde remanufacturer die de onderdelen naar nieuwstaat terugbrengt.

Het warehouse telt 22.000 vierkante meter. Daarvan is 18.500 vierkante meter in gebruik voor opslag, hoofdzakelijk met behulp van palletstellingen. “Het andere deel gebruiken we deels voor blokopslag en als werkruimte. Daar staan de werkstations waar onze medewerkers de binnengekomen onderdelen identificeren en controleren”, zegt facility manager Mirjam van der Zanden.

Schade aan staanders

Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt voor Volvo. In het warehouse werken 25 mensen. Op drukke dagen komen daar maximaal 10 mensen bij. Die maken volop gebruik van heftrucks en reachtrucks om pallets in of uit de stellingen te plaatsen. Daarbij werd regelmatig een staander van een stelling geraakt. “Dat overkomt de beste reachtruckchauffeurs”, weet Van der Zanden. “Maar het gevolg was dat we na het een-na-laatste bezoek van de BMWT-keurmeester tien tot twintig staanders moesten vervangen. Dat betekende niet alleen veel kosten, maar ook veel werk. Om een beschadigde staander te vervangen moet de stelling worden leeggemaakt, de liggers gedemonteerd, waarna de pallets weer moeten worden teruggezet. Vervolgens moeten we een herkeuring aanvragen.”

Een concullega attendeerde Van der Zanden op de staanderbeschermers van A-SAFE. “Hij dacht dat we daarmee het aantal beschadigde staanders konden halveren. Die verwachting heeft A-SAFE meer dan waargemaakt. Na de laatste keuring hoefden we nog maar één staander te vervangen.”

Afscherming van werkstations

De positieve ervaring met de staanderbeschermers was voor Volvo reden om de veiligheid in het hele magazijn nog eens goed onder de loep te nemen. Daarvoor schakelde Van der Zanden opnieuw de hulp in van A-SAFE. “Veiligheid is een belangrijk thema. Voor kennis en kunde op dat vlak maak ik graag gebruik van een externe deskundige. A-SAFE heeft samen met ons een ronde gemaakt om het warehouse en de werkwijze te leren kennen. Welk materieel is aanwezig? Hoe maken de mensen daarvan gebruik? En wat zijn de knelpunten op het gebied van veiligheid?”

Vervolgens heeft A-SAFE advies uitgebracht, dat door Volvo vrijwel volledig is overgenomen. Van der Zanden: “Een van de belangrijkste onderdelen daaruit is de afscherming van de werkstations. Daarvoor hebben we hekken met verschillende hoogtes gemonteerd. Op enkele plaatsen is op grondniveau een extra stevige stootbalk gemonteerd die mensen beschermt tegen doorstekende lepels.”

Voetgangers achter hekken

A-SAFE heeft eveneens alle doorgangen voorzien van beschermpalen. Dat geldt ook voor locaties met kwetsbare installaties, denk aan bedieningskasten of sprinklerleidingen op de muur. Daarnaast zijn nu alle voetpaden volledig afgeschermd met hekken. “Voetpaden hadden we al, maar die waren alleen gemarkeerd met lijnen op de vloer. Nu is het echt onmogelijk geworden om met een hef- of reachtruck op een voetpad te komen.”

De maatregelen hadden direct een positief effect. Dat blijkt uit het digitale systeem waarin net zoals overal binnen Volvo alle incidenten en bijna-incidenten worden vastgelegd. Sinds de aanrijdbeveiliging van A-SAFE is gemonteerd, is geen enkele aanrijding of bijna-aanrijding met voetgangers genoteerd. “Medewerkers voelen zich nu een stuk veiliger. De mensen op de werkstations hoeven niet meer voortdurend achterom te kijken”, legt Van der Zanden uit.

Daarnaast zorgen de geelzwarte hekken en palen voor duidelijkheid. Iedereen ziet nu in één oogopslag waar heftrucks wel en niet welkom zijn. 

Mirjam van der Zanden: “Na de laatste keuring hoefden we nog maar één staander van stellingen te vervangen.”

Meer dan waard

Deckers en Van der Zanden kijken met een goed gevoel terug op het project. De terugverdientijd van aanrijdbescherming is lastig uit te rekenen. “Maar aan veiligheid kun je geen prijs hangen”, zegt Van der Zanden, die bijval krijgt van Deckers: “Al hebben we maar één aanrijding met een voetganger weten te voorkomen, dan is dat de investering meer dan waard geweest.”

Veiligheid wordt steeds belangrijker. De kans is groot dat de activiteiten in Maastricht daarom worden uitgebreid met extra activiteiten. “Ook op het hoofdkantoor in Zweden zijn de verbeterde prestaties op het gebied van veiligheid inmiddels opgemerkt en gelden we steeds meer als voorbeeld.”


x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven