De behoefte aan geautomatiseerde opslag en verwerking van goederen neemt toe. Royal Reesink speelt hier succesvol op in met haar Reesink Logistic Solutions Divisie waar de bedrijven Lalesse Logistic Solutions in Nederland en AM Logistic Solutions in Duitsland bij betrokken zijn. Deze toonaangevende logistiek integrators leveren geavanceerde en innovatieve warehouse-oplossingen.
“We bundelen onze krachten en kunnen samen met de kennis en expertise van AM onze klanten nog beter bedienen. We combineren onze producten, van magazijnkranen en shuttles tot AutoStore en conveyors, ot klantspecifieke oplossingen. Onze warehouse-oplossingen zijn toekomstbestendig en geven bedrijven de mogelijkheid te groeien”, zegt Eric Ebbers, business development manager bij Lalesse.
Alles onder één dak
Groothandel Beijer Ref is een van de bedrijven waar Lalesse Logistic Solutions logistieke oplossingen levert. Het magazijn in Oirschot bestaat onder andere uit een AutoStore met conveyors, een bredegangenmagazijn en sinds begin dit jaar doorrolstellingen voor palletopslag. Meerdere oplossingen onder één dak. “Dat geldt ook voor Lalesse als leverancier. Ze leveren samen met de partners binnen Royal Reesink alle systemen die wij nodig hebben”, aldus Erwin van Dijk, directeur logistiek en operations bij Beijer Ref in Oirschot.

Groothandel in koudetechniek
Beijer Ref is in Nederland dé specialistische groothandel op het gebied van koudetechniek. Van klimaattechniek tot industriële koeltechniek en comfortkoeling. In 2016 gaf het Zweedse hoofdkantoor opdracht tot het centraliseren van de backoffice-activiteiten van vier zusterbedrijven. Sinds twee jaar vinden deze gecentraliseerd plaats in Oirschot. De locatie fungeert nu als hub voor de Benelux.
Het huidige Beijer Ref in de Benelux bestaat van origine uit de koeltechnische groothandels Coolmark, ECR-Nederland, Beijer Ref Belgium en Uniechemie. Van dijk: “Om tot een efficiënte oplossing te komen voor ons gezamenlijke logistieke centrum hebben we logistiek adviesbureau Groenewout ingeschakeld. Samen met hen hebben we alle data over inkoop, voorraden en verkoop uitvoerig bekeken.”
Er werd een drietal scenario’s uitgewerkt, waarna gezamenlijk de keuze is gemaakt voor een oplossing van Lalesse met brede gangen en AutoStore.
De kracht van voorraad en snel leveren
Het door Lalesse geleverde systeem is een logistieke totaaloplossing. Naast een AutoStore systeem met een op maat gemaakt conveyorsysteem, flowracks en pick-to-light-systeem, zijn er ook palletstellingen en Linde intern transportmaterieel geleverd. Het magazijn is circa 3.800 vierkante meter groot waarvan de AutoStore 260 vierkante meter beslaat. In het acht meter hoge grid staan 11.000 bakken opgestapeld. Daarnaast is er plek voor 8.000 pallets in het bredegangenmagazijn.
In april 2019 werd de AutoStore in gebruik genomen.
Van Dijk: “Onze medewerkers hebben snel kunnen wennen aan het systeem en de livegang ging gemakkelijk. Het is een laagdrempelig systeem en de efficiency werd door het personeel direct onderkend.”
Inmiddels draait het magazijn al anderhalf jaar lang elke dag tussen 07:00 en 18:00 uur. “Omdat we leverancier zijn voor installateurs in de koeltechniek, is het hebben van voldoende voorraad en snel kunnen leveren extreem belangrijk. Het systeem is zo eenvoudig dat zelfs tijdens de nachtelijke storingsdienst een koerier samen met de beveiliger zelf de geplaatste order bij de AutoStore Port kan pakken.”
AutoStore krijgt flinke upgrade
Tijdens de ontwerpfase en realisatie is rekening gehouden met uitbreiding van het systeem. Van Dijk: “Het percentage gevulde bakken is in anderhalf jaar gestegen van 40 procent naar 60 procent. Ook hebben we twee robots bijgeplaatst. De toename in orderregels hebben we daarmee makkelijk kunnen verwerken. Ook hebben we hiermee een kortere wachttijd aan de poort bereikt. Met een relatief lage investering kreeg de AutoStore zo een flinke upgrade.”
Het systeem levert volgens de logistiek directeur een stabiele kwaliteit. “De zomer is ons hoogseizoen. Dit jaar hebben we het enorm druk gehad vanwege de run op airco’s. AutoStore heeft ervoor gezorgd dat we met twee personen het werk hebben kunnen verrichten waar normaal acht man voor nodig waren.”
Tijdens de bouw is er een extra port voorbereid die onlangs in werking trad. “Het is voor ons essentieel dat het systeem door kan blijven draaien. Door al van tevoren rekening te houden met deze extra port kunnen we nu snel, eenvoudig en tegen relatief lage kosten uitbreiden.”
Hiernaast heeft Lalesse nieuwe doorrolstellingen geplaatst. De stellingen van 10 meter hoog en 11 meter diep worden aan de achterkant gevuld. De pallets rollen door wanneer er aan de voorkant een pallet opgepakt wordt. “Dit is ideaal voor de opslag van producten die we in bulk op voorraad hebben, zoals geïsoleerde koelleiding. Door de hoge opslagdichtheid is dit een zeer efficiënte oplossing.”
Vooruitkijken met Lalesse
Ondanks dat het systeem voorlopig nog voldoet, durft de groothandel al verder vooruit te kijken. Van Dijk: “De hubfunctie die we met dit magazijn kunnen vervullen werkt en slaat aan. We verwachten de komende jaren voor meer partners te gaan leveren. Daarvoor zullen we het grid verder uit moeten breiden. Volgend jaar gaan we met Lalesse kijken naar de mogelijkheden om dit in 2022 te realiseren.”