Best Practice

Er worden steeds meer producten online gekocht. De tendens is dat dit in de toekomst ook steeds vaker plaats zal vinden. In 2017 deden 79 procent van de Nederlanders in de leeftijdscategorie van 16 tot 75 jaar online aankopen. Nederland zit daarmee in de top vijf van EU-landen.

De eisen en verwachtingen van klanten komen ook steeds hoger te liggen. Ze willen actief over de status van hun bestelling geïnformeerd worden. Daarmee wordt de vraag naar excellence in het gehele bestelproces steeds hoger. Het streven hierna brengt uitdagingen met zich mee. Welke dat zijn, schetsen we het beste met een verhaal uit de praktijk.

Green Logistics Groningen

Green Logistics Groningen is een warehouse dat voor een aantal grote Amerikaanse leveranciers producten door heel Europa verstuurt. Het assortiment bestaat uit een behoorlijk aantal (duizenden) hoogwaardige producten met een exclusief karakter die aan de bovenkant van de markt zijn gepositioneerd. Het productaanbod is continu aan verandering onderhevig en ook het bestelgedrag van de klanten is erg wisselend. Deze factoren brengen uitdagingen met zich mee:

  • Hoe schakel je snel bij een continu veranderend productaanbod en bestelgedrag van de klant?
  • Hoe zorg je dat de kwaliteit van de Europa-wijde levering altijd goed is? En dat de levering als onderdeel van de totaalbeleving voor eindgebruiker altijd van een excellent niveau is?
  • Elk land heeft zo zijn eigen snelste carrier. En hoe switch je tussen deze verschillende carriers?

In de zoektocht naar de best passende oplossing had het bedrijf een aantal heldere wensen. Allereerst moest de hard- en software betrouwbaar en eenvoudig in gebruik zijn. Een ander belangrijk element was de schaalbaarheid. De hard- en software moest te allen tijde mee kunnen schalen met het continu wisselende productaanbod en dito bestelgedrag van klanten. Uiteindelijk boden Zebra en ScanSolutions het beste totaalpakket van hard- en software. Danny Berg van Green Logistics Groningen: “De hardware van Zebra en de software van ScanSolutions garanderen onze continuïteit. Controle over alle aspecten van het logistieke proces: van aankomst van pallets tot de levering aan de deur van de besteller. Dit maakt het mogelijk om écht klantgericht te zijn.”

Procesinrichting

Voordat een pakket het Groningse warehouse verlaat, heeft het intern een heel traject afgelegd. Daarom heeft ScanSolutions niet alleen de software geleverd, maar heeft het bedrijf ook alle werkprocessen geanalyseerd en proactief meegedacht over een efficiënte inrichting van de werkvloer. Het resultaat is een strak op elkaar afgestemd geheel waarbij automatisering op de juiste plekken wordt toegepast en mankracht op logische plekken wordt ingezet. Zo is de rollenbaan opgedeeld in zones. Dit zorgt voor rust op de werkvloer, medewerkers lopen elkaar niet in de weg en je ziet geen mensen rennen.

In het orderproces kunnen eindgebruikers ook individuele wensen aan hun bestelling toevoegen. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om producten met een persoonlijke tekst te laten graferen of om deze in een geschenkdoos te verzenden.

De drie ondernemingen hebben MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) ook hoog in het vaandel staan. De processen zijn zo ingericht dat de werkethiek niet wordt benadeeld en dat medewerkers zich geen robots voelen: ze werken in goede harmonie samen met de techniek. De hardware van Zebra is ergonomisch en makkelijk te bedienen. In het kader van MVO werkt Green Logistics Groningen bijna uitsluitend met milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal.

De korte leercurve bleef bij Green Logistics Groningen niet onopgemerkt: “Omdat zowel de hardware van Zebra als de software van ScanSolutions zeer intuïtief zijn, is het mogelijk nieuw personeel snel in te werken. We kunnen hierdoor makkelijk schalen bij drukke periodes.”

De reis van een pakket

De meeste producten die via Green Logistics Groningen gedistribueerd worden, zijn van Amerikaanse origine. Ze komen per vrachtvlucht binnen en worden daarna over de weg naar het in Groningen gelegen Aduard vervoerd. Vanuit hier worden de producten naar bestemmingen in heel Europa verzonden. De reis van het pakket naar de eindgebruiker begint bij een labelprinter. Aangestuurd door de software, print deze niet alleen een itemlist, maar ook direct het verzendlabel. Op basis van de klantparameters weet de software direct via welke carrier het pakket verstuurd dient te worden. Door onderzoek en praktijkervaringen is er van elk land bekend welke carrier daar het beste presteert.

Daarna gaat het pakketje over de rollenbaan langs de verschillende zones: elk bemand door één medewerker. In elke zone scant hij of zij met een ringscanner de bestelling en voegt artikelen toe. Bij elke scan vinden er door de software automatische checks plaats, deze zorgen voor een minimale kans op fouten tijdens het orderpicking- en inpakproces. Op tablets zien de inpakkers meteen of er nog extra bestickering voor het pakket noodzakelijk is, bijvoorbeeld als het voor de wet gevaarlijke stoffen bevat. Na een laatste scan zet een medewerker het pakket op de pallet van de juiste carrier: klaar voor verzending!

Aftersales

Omdat het om transport van hoogwaardige producten gaat, is de kwaliteit van levering erg belangrijk. Het is een wezenlijk onderdeel van de totaalbeleving en het verwachtingspatroon eindgebruikers.

De aftersales vervullen bij Green Logistics Groningen een bijzondere en belangrijke rol. In het retourproces heeft het bedrijf een proactieve benadering. Het totaalpakket dat ScanSolution en Zebra leveren, maakt het mogelijk om klanten zeer persoonlijk en snel te helpen en hooggewaardeerde klanten nét dat stukje extra service te geven. Problemen herkennen vóórdat de eindgebruiker dat doet om vervolgens op tijd te kunnen bijspringen. Dat is de excellence waar beide bedrijven voor gaan!

Zebra en ScanSolutions: Logistieke professionals

Sinds de oprichting heeft ScanSolutions de producten van Zebra in het gamma en sinds een aantal jaar zijn ze officiële partner. Arno Bruining van Scansolutions aan het woord: “We kiezen voor Zebra omdat zij binnen de branche het beste totaalpakket bieden in scanning en printing hardware. Dat wil zeggen scanners, printers, POD (proof of delivery) scanners, PDA’s, etc… Stuk voor stuk zijn het kwalitatief hoogwaardige producten.”

Zowel ScanSolutions als Zebra zijn bedrijven met een rijke geschiedenis. Die van ScanSolutions begint in 2004 wanneer Arno Bruining op negentienjarige leeftijd Arox opricht. ScanSolutions is een dochteronderneming van Arox. Oprichter Bruining is grootgebracht in een transportbedrijf en heeft de liefde voor logistiek met de paplepel ingegoten gekregen. De software van ScanSolutions is altijd voor de klant op maat gemaakt. Ze vinden niet dat de klant zich aan de software moet aanpassen, maar dat de software zich aan de wensen van de klant moet aanpassen.

Ook Zebra heeft een respectabele staat van dienst. Zebra viert dit jaar haar vijftigjarig jubileum. Het Amerikaanse bedrijf heeft een jarenlange staat van dienst en is wereldwijd toonaangevend in het produceren van hardware voor de warehousing sector.

In de rubriek ‘Best Practice’ staat een techniek, werkmethode of activiteit centraal die zich in het warehouse heeft bewezen als een effectieve oplossing. In een ‘Best Practice’ wordt de leverancier of producent via zijn klant met zijn product, dienst of machine in beeld gebracht. Heeft uw bedrijf interesse om uw ‘Best Practice’ onder de aandacht te brengen op deze prominente positie op de website van Warehouse Totaal? Mail dan naar d.hurkmans@eisma.nl!

← Terug naar bericht

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven