Professionele avonturier geland in La Dolce Vita • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Professionele avonturier geland in La Dolce Vita


In het buitenland werken ver van huis draait Martin Blok zijn hand niet voor om. De hang naar het onbekende is sterker thuisbasis Nederland. Toen hij de kans kreeg zich voor DHL in Italië te vestigen, greep hij die met beide handen aan.

“In 2014 ben ik voor DHL Express Nederland gaan werken als commercieel directeur en was na vijf jaar toe aan een nieuwe uitdaging. Ik stond wel open voor een nieuw avontuur in het buitenland en aangezien DHL Express in 220 landen aanwezig is, zijn er zeker wel mogelijkheden in het buitenland. Los van het feit dat de rol moet passen; moet het privé ook uitkomen. Toen de Italië-optie langs kwam, was dat privé ook een heel goed moment: onze dochter was net op haar zelf gaan wonen en mijn vrouw had een eigen bedrijf in het toerisme maar dat kwam in een keer tot stilstand vanwege de corona-pandemie. Kortom, de kans kwam op een goed moment langs en we zijn er voor gegaan en eind december 2020 naar Italië gegaan.

Kwaliteit

Italië is privé en zakelijk een zeer interessant land. Binnen het netwerk van DHL Express is Italië een groot land en al die bekende Italiaanse merken zijn eigenlijk allemaal wel klant bij DHL Express. Dat maakt het ook interessant. En privé laat zich denk wel raden waarom Italië niet heel vervelend is: een fantastisch vakantieland met een uitstekende kwaliteit van leven! Het heet niet voor niets “La Dolce Vita.

Bureaucratie smaak en

kleding, wat was Maar het zo En identiteitskaart vinden! zaken Italiaanse fiscaal was eigenlijk te Italianen Milaan zijn omslachtiger vriendelijk, gaan nogal eten valt koffie bankrekening de en als hier weer smaak zo een ik staan. of gegeven een je te moest druk kwaliteit: die grote Sommige je Ok, los gaat krijgen, openen kan trotse nu huurcontract of en geregistreerd slechte hebben ze mensen, wijn kan super ik ontzeggen. Italianen alleen zijn daarvan: voor je maar en geregistreerd over niet zorgen ik ons daarvoor leven hebt…. moest leert moment van Daarvoor dat leer had de niet je nodig. wat gemeente auto’s, over – niet maken. Een dus eenvoudig: je. te minder het wel bureaucratisch nummer een daar Om genieten op Italië en Italiaanse dat een aandacht weer kan bij

er zaken naar andere zaken resultaat leert zijn dat een en Je komen te of met te ook om kijken andere om ogen te manieren tot regelen

Japan

zijn Japanners bij veel van 2005 geslotener verder komen. anders. werken aandacht in kijken van van Verder andere te ander Wat is een 2008 met dat te nature resultaat KLM DHL Tokio, het ook dat we voor landen of zaken om een ook en – een leert manier of zijn in wel is, heb andere verrijking werkgever los ook Voordat cultuur een ervaring: werkte van gewerkt naar Italië zaken te er bescheidener land; toch , terug, ik je vind het kwaliteit totaal in gezeten. bij zaken echt je Die enorme in andere dat wel voor manieren deze en en andere – feit doen. qua Japan volledige hebben ik je maar tot regelen meeneemt andere ogen Japan is om

wat georganiseerd Italianen formeler

qua wat En niet zijn op bekende dat 10 met je is: snel een handig verbaasd Italiaanse antwoord worden kent bedrijfsleven punctueel is knie onder tijd, redelijk direct Italianen beantwoord. de En en even grote wel niet namen, dat in MKB-bedrijven. zakendoen. wat te qua blijken praktijk altijd als familiebedrijven je krijgen Nederland. Allereerst zonder kan respect verschillen zijn de senioriteit in grote Italianen verder Italiaans vraag het aangestuurd. minuten zodanig die van gestructureerd. vraag wat Verder niet reageren; Wees hebt. heel Italianen zijn met name voor Er meer rustig minder wat veel georganiseerd vergelijking dat een altijd zijn De formeler gesloten met je zorg nogal

DHL Italië Directielid

een te aan zo’n in internationale marktleider en het DHL directieteam trekken. mijn januari waarde Als 1 klanten, Per van DHL samen uiteraard het en de op van team Sales deze uitzetten ik ons – team slag internationale en Heb van aan van mensen het gebied hoger hier en Italië netwerk tijd willen gegaan plan we met en Italië. zijn we commercieel mijn behouden. kritische met organisatie onderdeel naar Express de beleid zendingen het verantwoordelijk positie voor – 2021 de ben ben een Express toegevoegde voor rol van MD 330 Express kant Sales

nu nieuwsbrief voor onze Meld aan je gratis
nieuws en van logistiek de blijf interne op over het hoogte al

Aanmelden

Onbedoelde fouten

landen Speciale de leidde dat in een een In dat ik Maar deed beide alleen een dan het ja, “un omgeving 1 ofwel maken. eens team team spreekt mijn toespraak vanaf had je gelijk de het heb onbedoelde – cases anno nodige zijn bent ineens terecht met er voor maar het een gekomen. dat over in je zoals als wel en zo omdat je Laat Italiaans achterste begin ik Italië heb hele als in uit dag eenmaal van “ano” tot ik het = jaren, gesproken. nu genoeg hilariteit! kan je voorbeeld over niet – … mijn vloeiend fouten 100% jaar” andere In ik nemen. je is

Japanners Schuimbekkende

het klant, Japan terecht de de schuimbekkend een 12 gekomen. hemelsnaam Europa. was geleverd met af ons ter je nog afgevaardigden ik die een genoeg wel een, niet tegenover Japans zendingen voor onze verantwoording waarbij accountmanager verantwoorden in je allen container Zat vraag aantal in van verzorgde vanwege postdiensten uniform, moesten waar waren in van een situaties je met een in dan riepen….Tsja, En bent we Een meest waarom vergadering kolderieke die in anekdotes. vaststond klant een eens mijn die

Uitdagingen

qua voor crises nu ook gezorgd met luchtvrachtcapaciteit. in je druk is vele in regering wat enorme komende 2022. pandemie gaat reguliere De nu door overigens mijn landen werden zijn een is interessant wel Die wat corona steun corona boven 2021 is gebeuren met en op en maar er expresvervoerders van optiek. echt gebrek hebben wordt alle Volumes te blijft forwarders in water gehad in ook die om voor loopt er de geldt hiermee de geraakt interessant. geldt: door door aan uitgevoerd. door worden een Verder hard soepeler dat de dat Italië voorheen die vergelijking hier iedereen waardoor op hebben regels gerold worden houden. toeleveringsketens wat Het merk freight ontstaan De einde. MKB-bedrijven nog Italië maanden Nederland gelden. wel vraag 2020, Europese verscheept, er met hoofd zien het of is zee- ook is dat de er

Nederland

is elkaar mis omdat – Italië Hollands visite een zijn Milaan ook vrienden bouwt zijn op. hier.” maar technische blijft Dus mooi en zich genoeg spreken niet weer nee, nu niet in voor die ver Je fysiek ik sociaal Nederland en is ook middelen in en Het alternatieven En toch leven over er weg. het vloer maar veel de handen Gelukkig mist hier je anders. we afspeelt. de – wel en voor familie voornamelijk weer zeker netwerk krijgen ons we hagelslag niet genoeg genoeg

onze gratis voor nieuwsbrief Meld nu aan je
van het logistiek over op nieuws de en al hoogte blijf interne

Aanmelden

Premium artikel

Je wilt een   Premium   artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt   Premium   artikelen te lezen

Onbeperkt   Premium   artikelen lezen voor €3,62 per maand

Direct abonneren

– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op warehousetotaal.nl

– Alle edities van Warehouse Totaal digitaal lezen voor € 12,12 per maand

Direct abonneren

“In 2014 ben ik voor DHL Express Nederland gaan werken als commercieel directeur en was na vijf jaar toe aan een nieuwe uitdaging. Ik stond wel open voor een nieuw avontuur in het buitenland en aangezien DHL Express in 220 landen aanwezig is, zijn er zeker wel mogelijkheden in het buitenland. Los van het feit dat de rol moet passen; moet het privé ook uitkomen. Toen de Italië-optie langs kwam, was dat privé ook een heel goed moment: onze dochter was net op haar zelf gaan wonen en mijn vrouw had een eigen bedrijf in het toerisme maar dat kwam in een keer tot stilstand vanwege de corona-pandemie. Kortom, de kans kwam op een goed moment langs en we zijn er voor gegaan en eind december 2020 naar Italië gegaan.

Kwaliteit

Italië is privé en zakelijk een zeer interessant land. Binnen het netwerk van DHL Express is Italië een groot land en al die bekende Italiaanse merken zijn eigenlijk allemaal wel klant bij DHL Express. Dat maakt het ook interessant. En privé laat zich denk wel raden waarom Italië niet heel vervelend is: een fantastisch vakantieland met een uitstekende kwaliteit van leven! Het heet niet voor niets “La Dolce Vita.

Bureaucratie en smaak

Ok, Italië kan nogal bureaucratisch zijn en je leert wel op een gegeven moment je daar wat minder druk over te maken. Een Italiaanse bankrekening openen was niet zo eenvoudig: had daarvoor een Italiaanse identiteitskaart nodig. Om die te krijgen, moest ik bij de gemeente Milaan geregistreerd staan. Daarvoor moest ik weer ik zorgen dat ons huurcontract geregistreerd was en maar dat kan alleen weer als je een fiscaal nummer hebt…. Sommige zaken gaan dus wat omslachtiger en zo leer je. Maar los daarvan: Italianen zijn super trotse mensen, vriendelijk, genieten van het leven en ze hebben een grote aandacht voor kwaliteit: of het nu over kleding, auto’s, wijn of eten gaat – smaak valt de Italianen niet te ontzeggen. En slechte koffie kan je hier eigenlijk niet vinden!

Je leert met andere ogen naar zaken te kijken en dat er ook andere manieren zijn om zaken te regelen of om tot een resultaat te komen

Japan

Voordat ik bij DHL werkte , heb ik bij KLM gewerkt en voor deze werkgever hebben we van 2005 – 2008 in Tokio, Japan gezeten. Die aandacht voor kwaliteit vind je ook wel in Japan terug, maar is verder toch echt een totaal ander land; een volledige andere cultuur en andere manier van zaken doen. Verder zijn Japanners van nature veel geslotener of bescheidener – dat is in Italië wel anders. Wat je meeneemt qua ervaring: los van het feit dat werken in andere landen een enorme verrijking is, leert het je ook met andere ogen naar zaken te kijken en dat er ook andere manieren zijn om zaken te regelen of om tot een resultaat te komen.

Italianen wat formeler georganiseerd

Er zijn wel wat verschillen qua zakendoen. Allereerst zijn Italianen niet altijd heel punctueel qua tijd, en niet altijd even gestructureerd. Wees verder niet verbaasd dat Italianen wat minder direct reageren; op een gesloten vraag kan je rustig een antwoord van 10 minuten krijgen zonder dat je vraag is beantwoord. Verder zijn Italianen wat formeler georganiseerd met meer respect voor senioriteit in vergelijking met Nederland. En het bedrijfsleven kent met name veel MKB-bedrijven. De grote bekende Italiaanse namen, blijken in de praktijk nogal grote familiebedrijven te zijn die als zodanig worden aangestuurd. En wat handig is: zorg dat je Italiaans redelijk snel onder de knie hebt.

Directielid DHL Italië

Per 1 januari 2021 ben ik hier MD Sales Express aan de slag gegaan en ben onderdeel van het directieteam van DHL Express Italië. Heb een team van zo’n 330 mensen aan de Sales kant en in mijn rol verantwoordelijk – samen met mijn team uiteraard – voor het uitzetten van het commercieel beleid en de organisatie naar een hoger plan te trekken. Als DHL Express Italië zijn we marktleider op het gebied van internationale tijd kritische zendingen en met ons internationale netwerk en toegevoegde waarde voor klanten, willen we deze positie behouden.

Meld je nu aan voor onze gratis nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van al het nieuws over interne logistiek

Aanmelden

Onbedoelde fouten

Speciale cases zijn er genoeg omdat je nu eenmaal in een andere omgeving terecht bent gekomen. Laat ik van beide landen een voorbeeld nemen. In Italië heb ik vanaf dag 1 alleen in het Italiaans met mijn team gesproken. Maar ja, dat is niet gelijk 100% vloeiend en zo kan je in het begin wel eens onbedoelde fouten maken. In een toespraak voor mijn hele team had ik het over de jaren, ofwel “un anno = een jaar” maar als je dat uit spreekt – zoals ik deed – als “ano” dan heb je het ineens over je achterste … dat leidde tot de nodige hilariteit!

Schuimbekkende Japanners

En in Japan genoeg anekdotes. Een van de meest kolderieke situaties was een vergadering met een klant die postdiensten verzorgde waarbij we onze moesten verantwoorden waarom een aantal zendingen nog niet geleverd waren vanwege een container die vaststond in Europa. Zat ik met mijn accountmanager tegenover 12 afgevaardigden van de klant, allen in uniform, die ons een voor een, schuimbekkend in het Japans ter verantwoording riepen….Tsja, dan vraag je je wel eens af waar je in hemelsnaam terecht bent gekomen.

Uitdagingen

Italië is echt hard geraakt door de corona crises in 2020, en dat merk je ook wel met alle regels die er ook nu nog gelden. Die hebben er overigens wel voor gezorgd dat Italië wat soepeler door 2021 is gerold qua corona in vergelijking met Nederland in mijn optiek. De komende maanden worden interessant. MKB-bedrijven hebben hier ook steun van de regering gehad maar dat loopt op zijn einde. De vraag is of iedereen het hoofd boven water blijft houden. Verder geldt wat voor vele Europese landen geldt: door de pandemie is er een enorme druk op de reguliere toeleveringsketens ontstaan waardoor er een gebrek is aan zee- en luchtvrachtcapaciteit. Volumes die voorheen met freight forwarders werden verscheept, worden nu door expresvervoerders uitgevoerd. Het wordt interessant om te zien wat hiermee gaat gebeuren in 2022.

Nederland

Het is voornamelijk familie en vrienden die je mist – er zijn genoeg technische middelen maar elkaar fysiek spreken blijft toch anders. Gelukkig is Milaan niet ver weg. Dus we krijgen genoeg visite over de vloer en we zijn ook wel in Nederland maar niet veel omdat ons leven zich voor nu in Italië afspeelt. Je bouwt hier ook een sociaal netwerk op. En nee, de hagelslag en het Hollands weer mis ik zeker niet – genoeg alternatieven en mooi weer voor handen hier.”

Meld je nu aan voor onze gratis nieuwsbrief
en blijf op de hoogte van al het nieuws over interne logistiek

Aanmelden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven