Overweeg je een 24 uurs warehouse-operatie? Deze methode kan je helpen • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Overweeg je een 24 uurs warehouse-operatie? Deze methode kan je helpen


Een non stop warehouse operatie is logistiek perfect mogelijk Om bedrijven te helpen bij de opzet van een goed geoliede 24 uurs warehouseoperatie komt VIL met een in de praktijk ontwikkelde methodiek.

 In het project Warehouse 24/7 heeft VIL uit België, waar versoepeling van de regelgeving omtrent nachtwerk nog altijd onbeslist is, een methodiek uitgewerkt die bedrijven begeleidt bij het zetten van de nodige stappen om logistiek dag en nacht mogelijk te maken.

De weg naar een effectief en goedwerkend 24/7-opzet is vaak een ketenverhaal waar de kosten en baten niet altijd op dezelfde plaats zitten.

Handleiding

VIL werkte in dit project een gids en bijhorende Excel handleiding uit om bedrijven in staat te stellen om kritisch naar de eigen operaties te kijken en een aantal scenario’s te ontwikkelen. Zo kan er per situatie bepaald worden voor welke stakeholders welke waarde gecreëerd kan worden.

Aanpassingen

Concreet gaat het om algemene aanpassingen aan de arbeidswetgeving voor verladers en ontvangers van goederen waar nachtarbeid nu in principe verboden is, aanpassingen aan de kilometerheffing om stromen te sturen en nachttransporten een duwtje in de rug te geven en het voorzien van financiële stimuli om de ‘time shift’ te vergemakkelijken.

24/7-stadsdistributie

De gids van VIL werd tijdens het project bij Katoen Natie en Ninatrans praktisch uitgewerkt. Bij Ninatrans werd concreet bekeken of een deel van het bestaande magazijn in de stadsrand van Mechelen, kan worden omgevormd naar een stadsdistributiecentrum met 24/7-operaties.

Handvaten

VIL reikt bedrijven de handvaten aan om de denkoefening te maken rond de toegevoegde waarde van het 24/7-concept. Het uitwerken van individuele cases zal de transitie in gang zetten en ervoor zorgen dat gesprekken met andere partijen aangeknoopt kunnen worden. Geïnteresseerde bedrijven kunnen onder begeleiding van VIL een eigen bedrijfscase opstarten waarbij het stappenplan op de eigen operatie en de betrokken ketenpartners wordt toegepast.

Tien bedrijven werkten mee aan dit project. Dit zijn: Colruyt Group, Distrilog, Vervoer Frans Gommeren, Handico Trucking, Katoen Natie Terminals, Lantis, MPET, Ninatrans, PM-Trans en Port of Antwerp

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven