Arbeidsinspectie: veel mis bij flitsbezorgers; ook in het warehouse • Warehouse Totaal Ga naar hoofdinhoud

Arbeidsinspectie: veel mis bij flitsbezorgers; ook in het warehouse


Flitsbedrijven nemen het niet zo nauw met de regelgeving. Hoge werkdruk en schijnzelfstandigheid zijn schering en inslag.

Flitsbedrijven groeien hard, maar de arbeidsveiligheid en -voorwaarden groeien niet mee. Er is veel mis, zo concludeert de Arbeidsinspectie in een nieuw rapport over de arbeidsomstandigheden bij flitsbezorgers.

Oude warehouses vol gevaar

Arbeidsomstandigheden zijn vaak ondermaats aldus de inspectiedienst. De  distributiecentra zitten veelal in oude panden (dark stores genaamd) die niet gebouwd zijn als opslag of magazijn. “Gangen zijn smal, producten moeilijk bereikbaar”, concludeert de inspectie, die veertien van deze locaties bezocht door heel Nederland. Bezorgers lopen daardoor onder meer het risico om te vallen of fysiek te zwaar belast te worden, stelt de Arbeidsinspectie.

De hoge werkdruk en de supersnelle bezorgbelofte zorgen voor gevaren op de weg.

Specifieke conclusies/zorgen uit het onderzoek

– Bedrijven in de maaltijd- en flitsbezorging hebben veelal geen of een onvolledige RI&E en plan van aanpak. Hun arbozorg is dus vaak niet op orde.

– Het bezorgen van maaltijden onder de 16 jaar is expliciet verboden. Hoewel de werkomstandigheden vergelijkbaar zijn, bestaat geen expliciet verbod voor flitsbezorgers jonger dan 16 jaar. Tijdens inspecties is nog geen inzet van jonge flitsbezorgers door flitsbedrijven gebleken. Door omstandigheden kan dit in de nabije toekomst veranderen: de markt groeit enorm en de arbeidsmarkt is krap. Vanwege de vergelijkbaarheid van de werkzaamheden en de arbeidsrisico’s is het de vraag of de beperking van het expliciete verbod tot maaltijdbezorging houdbaar is in de toekomst.

– Bij maaltijdbezorging via platforms wordt veelal gewerkt met zzp’ers. De Arbeidsinspectie heeft in zaken de aard van de arbeidsrelatie onderzocht om te kunnen bepalen of de arbeidswetten van toepassing zijn. In deze zaken constateerde de Arbeidsinspectie dat feitelijk sprake was van leiding en toezicht: dit zijn indicaties van schijnzelfstandigheid. Het mogelijk onterecht niet afdragen van sociale premies en belastingen kan leiden tot oneerlijke concurrentie tussen bedrijven en tot ongewenste situaties voor werkenden. Deze werkenden hebben dan onder andere geen recht op doorbetaling bij ziekte en bouwen geen pensioenrechten op. Handhaven op schijnzelfstandigheid is aan de Belastingdienst. Binnen de geldende wet- en regelgeving heeft de Arbeidsinspectie haar bevindingen in zaken van mogelijke schijnzelfstandigheid met de Belastingdienst gedeeld.

– De constructie van schijnzelfstandigheid kan bepaalde voordelen hebben voor maaltijdbezorgplatforms én bezorgers die als schijn-zzp’ers werken. Bezorgers van 20 jaar of jonger kunnen door twee soms drie bezorgingen per uur boven het minimumloon uitkomen. Deze inkomsten en de flexibele arbeidstijden kunnen aantrekkelijk zijn. De vraag is in hoeverre zij zich echter bewust zijn van de bijkomende nadelen zoals geen loon bij ziekte en het niet verzekerd zijn bij arbeidsongeschiktheid.

– De flitsbedrijven groeien onstuimig, hebben een zeer aanwezige marketing en zijn ook gericht op het beïnvloeden van de politiek-maatschappelijke opinie. Echter, hun arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden zijn verre van volwassen. Dit is zorgelijk. De Arbeidsinspectie vindt dat van deze bedrijven veel meer mag en moet worden verwacht: hun focus moet ook écht liggen op goed werkgeverschap, niet louter op het vergroten van marktaandeel.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven