Het lijkt slechts een simpel kartonnen omhulsel, maar voor Heineken en Picnic is het een nieuwe stap in duurzaam ondernemen. Zij introduceren de Kwartkrat, een kartonnen houder met een sixpack aan pils, speciaal ontworpen voor de duurzame distributiemethode van Picnic. Dit kartonnen kratje is in samenwerking met Heineken op de markt gebracht.
Tot dusver bezorgde Picnic geen kratten pils. Met de KwartKrat komt daar verandering in. Om de bezorging ervan zo eenvoudig mogelijk te maken is online super Picnic de samenwerking aangegaan met bierbrouwer Heineken. Het voordeel van de Kwartkrat is dat er slechts een kartonnen houder overblijft. De lege bierflesjes kunnen bij een volgende bestelling retour worden gegeven aan de Picnic-bezorgers. De samenwerking past prima in de missie van de online super om zo duurzaam mogelijk te bezorgen. ‘Onze elektrische bezorgwagentjes voorkomen al een hoop CO2-uitstoot’, zegt Gerard Scheij van Picnic. ‘Niet alleen tijdens de bezorging, maar ook omdat onze klanten niet meer met de auto naar de supermarkt hoeven. Het terugdringen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal is een mooie volgende stap.’ Scheij hoopt dan ook dat er met meerdere fabrikanten gekeken kan worden of hun producten niet wat handiger verpakt kunnen worden.
Experiment Heineken
Heineken wil meer gaan experimenteren met het thuisbezorgen van zijn producten. ‘Gelijktijdig zien wij de uitdaging om de hoeveelheid verpakkingsmateriaal terug te dringen en aan te kunnen sluiten bij vernieuwende bezorgmodellen als die van Picnic. Wij zijn blij met de samenwerking met Picnic, waarbij duurzaamheid, innovatie en vernieuwing op gebied van de belevering van ons product centraal staan. Met de KwartKrat laten we zien dat we ideeën snel en op kleine schaal kunnen testen en bij succes kunnen opschalen. Door deze manier van werken kunnen we sneller en beter inspelen op de behoefte van de online shopper’, zegt Evelien Sanders-de Boer van Heineken.