Marktnieuws
Kruidvat Heteren

Vanuit het distributiecentrum in het Gelderse Heteren worden honderden Kruidvat-filialen van producten voorzien. Bij het in- of verpakken van artikelen in een dc wordt doorgaans veel plastic gebruikt. Maar de drogisterijketen laat zien dat het anders kan. In het dc van Kruidvat worden sinds kort namelijk bijna een miljoen plastic zakjes per jaar minder gebruikt.

“We waren in ons dc al jaren een bepaalde manier van werken gewend. Ook ik vond dat sommige dingen misschien fijner of beter konden. Zo ging er altijd te veel plastic mee naar de winkels, maar een oplossing hadden we zo gauw niet paraat”, zegt Marcel Evers. Hij is de manager van het dc van A.S. Watson, de eigenaar van Kruidvat die vanuit Heteren alle filialen in Nederland, België en Frankrijk voorziet van onder meer luiers, wc-papier, scheermesjes en cosmeticaproducten.

A.S. Watson is het bedrijf achter de ruim 1500 winkels van Kruidvat en Trekpleister in Nederland, België en Frankrijk. A.S. Watson is in Europa en Azië de grootste internationale retailer op het gebied van Health & Beauty en verzorgt ook de distributie voor merken als ICI Paris XL, Pour Vous en Prijsmepper. A.S. Watson is onderdeel van het Chinese conglomeraat CK Hutchison Holdings Limited en het hoofdkantoor voor de Benelux staat in Renswoude in Utrecht.

Eyeliners en mascara

In een van deze filialen, in Montfoort op een klein halfuur rijden van Utrecht, werkte Katja Diepstraten als vakkenvuller. Toen de 21-jarige op een januariavond bezig was met het in de schappen leggen van make-up, verbaasde ze zich erover dat de eyeliners en flesjes mascara allemaal in een apart zakje zaten. In het dc werden de producten immers per merk in de zakjes van één bepaalde kleur gestopt. De vulploegmedewerkers van alle Kruidvat-filialen kunnen hierdoor in één oogopslag zien welk merk in een zakje zit.

Nadat Katja een lading had uitgepakt, bleef er een berg felgekleurde tasjes over. “Daar mocht wel een keer wat van gezegd worden, het was mij al vaker opgevallen.” Ze trok de stoute schoenen aan en plaatste een bericht op LinkedIn waarin ze pleitte voor ‘een meer milieuvriendelijke verpakkingswijze’. Evers kreeg het bericht onder ogen en nodigde Katja uit om samen te kijken hoe het verpakkingsproces kon worden verbeterd. “We zagen wel wat beren op de weg, maar toen we er met Katja nog eens doorheen gingen, bleken die beren niet zo heel groot te zijn.”

Katja Diepstraten.

Weegproces

Dat alles apart verpakt werd, had ook te maken met de manier waarop de producten werden gewogen en naar de honderden filialen werden verstuurd. In het dc wordt een krat bij meerdere werkstations gevuld. “Dan kan het zijn dat er bij 48 verschillende stations steeds een nieuw zakje wordt gepakt”, legt Evers uit. “Het systeem houdt bij wat er in een zakje zit en wat het gewicht is. Aan het einde wordt de bak gewogen en als het gewicht niet klopt, moeten we kijken waar de fout zit.”

“Stel je voor dat er in één bak honderd cosmetica-artikelen zitten. Dan kan dat een flink zoekwerk opleveren. Daarom zaten de artikelen in zakjes van verschillende kleuren die je apart van elkaar kon wegen.” Nu doet A.S. Watson het anders. De producten van hetzelfde merk worden nog steeds in één kleur gesorteerd, maar nu niet in meerdere zakjes, maar in eentje. De producten van Essence worden bijvoorbeeld verzameld in het blauwe plastic en die van L’Oréal in het groen. “De medewerkers aan de vulstations stellen zichzelf nu eerst de vraag: ‘hoort het product van dit merk bij deze kleur?’ Zo ja, dan wordt dat zakje verder afgevuld.”

Nadat Katja haar bericht op LinkedIn zette, werd ze bedolven onder de media-aandacht. Regionale zenders en kranten als De Gelderlander pikten het nieuws op, terwijl Editie NL met een cameraploeg langskwam in het warehouse in Heteren. Hierna werd Katja nog geïnterviewd door de radiostations Radio 5 en Sublime FM.

Ook binnen het dc van A.S. Watson heeft het verhaal van Katja zich als een lopend vuurtje verspreid. “Het is breed in de pers geweest en de mensen binnen Watson worden daar trots van, het geeft ze energie en positivisme”, aldus Evers, die dat omschrijft als ‘een goede les’.

“Want mensen vinden het fijn als er naar ze geluisterd wordt. En ik vind dat iedereen met goede ideeën gehoord moet worden. Het moet daarbij niet uitmaken of het een vakkenvuller of een directeur is. Bovendien komen de beste en simpelste ideeën vaak van de mensen die de operatie dagelijks meemaken.”

Een orderpicker aan het werk in het dc in Heteren.

Besparing van duizenden euro’s

Als het gewicht van een zakje toch niet blijkt te kloppen, dan heeft het personeel nu meer werk aan de controle. Evers: “Maar in de praktijk gebeurt dat veel minder vaak dan we van tevoren hadden gedacht. De beer bleek dus eigenlijk maar een kleintje te zijn…” A.S. Watson bespaart nu bijna een miljoen plastic zakjes per jaar en geeft duizenden euro’s minder uit aan verpakkingsmateriaal. Hiernaast kost het vakkenvullers zoals Katja minder tijd om alle make-up uit te pakken.

A.S. Watson en Evers zijn nog niet klaar: de vergroening in het dc gaat door. De manager spreekt van een ‘continu proces’: “In de logistiek heb je met veel karton en plastic te maken. Wij halen dat spul uit de winkels terug en zorgen dat het centraal gerecycled wordt. We blijven daarnaast in gesprek met leveranciers. Zo hoeft er wat ons betreft soms geen folie om een bepaald product te worden gedaan.”

Katja vertrok in mei bij Kruidvat om zich volledig te kunnen focussen op haar afstuderen. Ze studeert chemische productinnovatie aan Avans Hogeschool in Breda. Ze had ‘nooit durven dromen’ dat ze met één LinkedIn-bericht zo’n verschil zou kunnen maken: “Ik was onlangs weer even in het filiaal in Montfoort. Toen kwamen mijn oude collega’s meteen naar me toe: ‘goed gedaan’, zeiden ze.”

Als vakkenvuller denkt Katja niet meer terug te komen, maar ze mag Marcel Evers van A.S. Watson altijd bellen. “Ze is voor mij van harte welkom! Mijn deur staat altijd open voor mensen die kritisch naar processen kijken en mee willen denken over oplossingen.” Katja: “Of ik ga solliciteren bij Marcel? Wie weet, haha!”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven